-
Et eksperiment som jeg ikke vet hvor ender, men så langt ser det slik ut. kan hende blir kvinnen en førerskikkelse for noen flere personer, om jeg finner dem.
Bildet inngår i albumet ''Slektninger'' - Personene i ''Slektninger'' er ikke MINE slektninger. De kan kanskje ha slektninger selv, eller så kan de være i slekt med hverandre, hvem vet. Uansett er enhver likhet med virkelige eller innbilte personer en illusjon.
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger2108
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_61091} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (39)
Rune Edvin H.
Relativt søtt. Her synes jeg det passet med strukturen i ansiktet. Liker bildet og synes det tilfører mengden av ansiktene dine noe mer.
Rune
Avsluttet .
Hmmm.... Spennende! Uvanlig fra deg! :)
Andris
Toini B.
hehe.
Ja, dette var noe annet en fuglebilder;)
Morsomt og samtidig litt trist.
Synes som Rune at strukturen fungerer godt.
Bra!!
toini
Kjetil N.
Hmm, tja, ikke helt bra. Det er noe med bakgrunnen som ikke helt korresponderer med motivet i uttrykket. Kanskje det er de harde overgangene som gjoer det.

Liker ansiktet.
Bjørn H.
Ja ja .. relativt søtt og spennende sier de over, og det er jeg jo enig i .. men dette er jo bare mye mye mer..

Herregud dette er jo bærre drittøft og i en klasse for seg ..

Har ikke sett maken til bilde noen gang tror jeg ..

For en teknikk, ja skulle gjerne visst hva du har gjort for å få til dette lille mesterverket ..

Kreativt så det holder i laaange baner ..

Liker også kompet..midtstilling av dama som faller symetrisk inn foran døren/vinduet ..

Megabilde

Bjørn :)
Jostein M.
hehehe håper ikke dette er en del av meg. Har sansen for dette CA. Enig med de som sier at strukturen er bra.

Får litt vondt av Toini som nok hadde håpet på en makrellterne i flukt:-)
Mvh
Jostein
Wigdis W.
Skulle gjerne sett originalen og visst hva du har gjort med den..stilig til tusen !
Avsluttet .
Jeg liker det egentlig, men synes kanskje at det blir litt for grainy etter min smak. Jeg synes at flere av de andre bildene dine av denne type er bedre.
Henning :)
Nils B.
At noe så stygt kan være så søtt og vakkert. Joda dette her også jeg sansen for. Strukturene passer sammen med kontrastene som ligger i bildet.
JM: Om en har masser av fantasi så finner sikkert Toini ei terne der inne.
mvh Nils
Toini B.
he, he ser ikke en terne, men faktisk en pelikan på hatten;)

Ellers må jeg vel få nevne at det var morsomt å se noe annet en fugl fra Cartsen:-)
Vegard E.
som hentet ut av et eventyr...spennende...og meget overraskende.
Fotograf Carl-Åge H.
Så du er i det kreative hjørnet om dagen? Håper du finner noen passende personer til følget da. Gleder meg til å se resultatet til slutt.

Mvh Carl-Åge
Lars-Anders M.
Dette er din stil. Den liker jeg.
Carsten A.
ASV: ? - Uvant fra meg,langt derifra. Ta en titt på:
http://carnholm.home.online.no - menypunktet ''Slektninger''. Mange av de bildene ligger også på FOTOdotNO, se f.eks.:

bilde nr. 68984

bilde nr. 51174

bilde nr. 28780

bilde nr. 4773

Men en annen sak er at jeg liker å konsentrere meg om emner som interesserer meg. Derfor kan jeg i lange perioder legge ut slik som boblebilder (og bare det), bare bilder med slektskap til det du ser her, bare insekter, bare terner, bare portretter osv., og da kommer det gjerne et eller annet pip fra noen om at jeg bør gå over til noe annet! Som om jeg skulle bry meg om det!

WW: Originalen? Bilder som dette har knapt noe original (og slett ikke bare en), heller et utgangspunkt, tror jeg det er bedre å si. Hva jeg har gjort? Hvis du engang har vært med på en happening, er jeg sikker på at du minutiøst har loggført hver enkelt liten ting som hendte. Så flink er ikke jeg, og dette er en happening. Jeg vet hva jeg tenker og føler, men slett ikke alltid hva jeg gjør.

Toini, denne har ligget klar i månedsvis, jeg måtte først bli sånn foreløpig ferdig med fuglene mine. Enhver likhet med noe fuglelignende på hatten er utilsiktet - og slett ikke sjøfugl - hatten satt i sin tid på en bondekone fra Portugals innland. Ansiktet, lett (?) fordreid, tar utgangspunkt i en lettisk-norsk kunstner, mens bakgrunnen (som bare er en foreløpig løsning) trolig er fra Kalymnos i det østlige Egeerhav. Men jeg er tilfreds med at den lange rekken av gørrkjedelig fjærkre nå har fått en avveksling!
MVH CA
Tom B.
Ha, ha, ha, he, he, he....
Du vet jo hva jeg synes om slektningene dine Carsten, men jeg må si at dette var en vellykket videreutvikling (eller gjenvinning kanskje). Aukrust var det første som slo meg....

TomB.
Caroline M. S.
Veldig spesielt. Jeg liker det! Ser nesten ut som en tegning til et eventyr i en Øst-Europeisk eventyrbok, synes jeg. Søt? Nei. Hun ser heller fryktelig trist og lei seg ut.
Reidun G.
Bare helt utrolig. Skal bli spennende å følge dette prosjektet fremover.
Reidun
Leif Y. C.
Et visst Aukrust-preg her ja. Spennende videreutvikling av slektningstemaet ditt som for meg er blitt ett av dine varemerker, og slettes ikke noe dårlig varemerke!

Veldig bra, men synes kanskje at konturene rundt personen ble for tydelige. Virker litt innlimt i omgivelsene om du forstår hva jeg mener. Samtidig gir det figuren et visst papp-sprellemannsliknende uttrykk - savner liksom bare å trekke i snoren i bunn for å få kroppsdelene til å bevege seg i forhold til hverandre ;-)
Jóhann Á.
Hei Carsten!
Morsomt grafisk eksperiment! Liker dette bedre en tidligere varianter. Ser ut som E.T. ikke har funnet veien hjem enda!! ;o)
Frank W. G.
Elegant og morsomt utført.

Frank
Per Stian J.
Spennende bilde, ser ut som linotrykk og litografi blandet sammen. Bildet minner meg sterkt om Th. Kithelsens blyantegninger (bakgrunnen) og Kitthelsens ''Pesta'' som kom med svartedauen... Morsomt og se eksperimentering...

Link:

http://www.munchforlaget.no/galleri/kittelsen/sider/pesta...rappen.htm
Carsten A.
Tom B.: Ingen gjenvinning eller resirkulering dette, denne har ikke vært tatt fram tidligere. Men at resirkulering kan bli fremtiden for hovedelementet ser jeg ikke bort fra. Dette er dessuten et førsteutkast til noe jeg ikke ser slutten på nå.

LYC: Assosiasjoner til Aukrust så skal jeg ikke klage over! En av Emanuel Desperados tanter, kanskje? Tror forresten det du sier om konturer er riktig, i et tidligere utkast hadde kvinnefiguren en helt annen plassering, og der passet disse konturene bedre.

PSJ: Først Aukrust og så Kittelsen - hallo! Spesielt den litografiske effekten er selvsagt tilsiktet. Jeg arbeidet for mange år siden mye med det som vi kalte ''fotografikk'', hvor man ved hjelp av litografisk film (såkalt lith-film) etterliknet litografiske effekter (med hell). Dette området er faktisk et av de få der analoge teknikker fremdeles har et visst fortrinn fremfor digitale, skjønt jeg tror etter endel eksperimentering at det skal være mulig å komme i mål også med digitale opptak. Et hovedproblem er at digitale opptak mangler korn, støy gir ikke den samme effekten. Men så blir det et spørsmål hva man kan gjøre for å løse problemet. Vi får se.
MVH CA
Inger-Lise S.
Jeg har svart på din direkte henvendelse under bildet til Inger Anne Vik.
Carsten A.
-?? Jeg har ikke rettet noen direkte henvendelse til denne personen. Bildekritikken er forøvrig ingen chatte-kanal.
MVH CA
Thera E.
hjelpes.. den klistra seg til hjernen.
Siri Elisabeth J.
Hei.

Tenkt å kommentere denne lenge, men har ikke hatt tid, før nå. Jeg synes det er befriende å se hvordan du leker deg. Du gjør av og til noen bilder som først får meg til å tenke: Jøsses, så kreativt, orginalt og elegant. Videre tenker jeg at du er frekk, uredd og deg selv i uttrykket ditt. Det liker jeg. En del av dine bilder bærer din signatur, og det kan være bra.
Jeg er ikke tekniskt bevandret nok i photoshop verden til å kunne si så mye om dette bildet. Men det er vel heller ikke så viktig, egentlig. Men det jeg kan si er at jeg liker dette og ville hatt det på en sentral vegg i mitt hjem.
Morsom tanke å ha deg som familie fotograf hvor du benyttet deg av teknikken din:-)

Mvh Siri
Carsten A.
SEJR: He-he, men dette er nå egentlig bare et foreløpig utkast, selv om det kanskje inneholder det vesentligste elementet.

Men Photoshop - hva er det her som skulle tilsi at Photoshop med nødvendighet har noe med bildet å gjøre? Faktisk er dette (og mye annet jeg har laget sånn omtrent i samme sjanger) vesentlig lettere å få til med tradisjonelle mørkeromsteknikker - selv om det blir svært tidkrevende og tildels dyrt, materiale for mellom-negativ/positiv i 4x5'' eller 8x10'' koster endel. Intet i dette bildet forutsetter digital bildebehandling - bortsett fra at resultatet selvsagt må digitaliseres om det skal vises på web.
MVH CA

Steinulf L.
Skal bli spennende å følge 'slektstreffet' videre.
Avsluttet .
Tenkte nå aller først på en av skikkelsene til Tove Janson, jeg. Men aller mest på CA. Dette er bare kjempegøy, og genuint kreativt. Flott resultat også!
Bakgrunnen blir kanskje litt blek-sottig, men det har du sikkert vurdert. Mulig det stjeles for mye oppmerksomhet om bakgrunnen blir like hard og grafisk.

Det var kveldens store belønning for å oppsøke fotodotno, dette her!

Mvh Ola.
Carsten A.
Skal ikke legge skjul på at jeg setter pris på en slik kommentar fra deg, Ola!

Som alt sagt, bildet har ikke fått sin endelige form, særlig kan det være aktuelt å gjøre noe med bakgrunnen.
MVH CA
Hans Olav S.
Merksnodig, hun ser ut som hun har solgt smør og ikke fått betaling...

Da jeg kommenterte ditt siste bilde, så kritiserte jeg din tilsynelatende manglende kreativitet, men det ser ut til at du er ganske så kreativ allikevel.

Spennende!

Mvh
Hans Olav
Tarjei Ekenes K.
for et bilde!

virkelig orginalt og kreativt.

at forgrunn/bakgrunn ikke passer helt
sammen kan både være en flott effekt
eller kræsje. litt avhengig av hvordan man ser det.

ellers har figuren i forgrunnen et sterkt utrykk
og for meg er det en alien som har forvillet
seg et sted ned i mexico.

gratulerer!!!

dette likte jeg kjempegodt

:-D ! son tarjeiav !
Peter K.
Med all mulig respekt. La dette Photoshop eksperimentet ende fortest mulig. Her er det gjort alt for mye. På høy tid å spisse blyanten, ta frem kullstiften og bruk det istedenfor...
Carsten A.
Peter K: Jeg har vel allerede i min kommentar fra 20.09.03 gjort det klart at det du kaller ''dette Photoshop eksperimentet'' (Gå til 'Astronomer mot orddeling' - http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ ) hverken forutsetter Photoshop eller er laget med Photoshop, like lite som f.eks. bilde nr. 4773. Ved det sistnevnte bildet er det også pekt på ''hvor tullete det er å tro at fri billedskaping er noe som forutsetter digital bildebehandling'' samt vist til Jerry Uelsmanns bilder - http.//www.uelsmann.com - som heller ikke er ''Photoshop eksperimenter''.

Vurder bildet, ikke fremstillingsmåten.
MVH CA
Carsten A.
Feilskrift: Skal være http://www.uelsmann.com

MVH CA
Peter K.
Jeg er ikke uenig i at fri bildeskaping kan foregå uten Adobes Photoshop. Det finnes det mange glimrende eksempler på fra fotohistorien. De beste eksemplene vil jeg påstå, kommer fra før datateknologi ble tatt i bruk.
Jerry Uelsmanns bilder har jeg tatt en liten titt på, og jeg leser at han gjør alt i mørkerom. Jeg tror at det ofte blir mer vellykket enn det digitale, derfor nevnte jeg blyant og kullstift. Jeg liker godt Uelsmanns svar på spørsmålet fra intervjueren (Paul Karabinis) om at det vanskelig å få folk til å diskutere ''the intangible things at work in photography'' (det 8. spørsmålet under ''interview'' seksjonen)! Jeg synes han setter ord på noe av det jeg føler mangler for ofte i diskusjon om bilder. Det er viktig å sette ord på bilde og uttrykk hvis vi skal komme oss videre, og komme ut av ''kamerafaen'' (sistnevnte utrykk fra Anders Petersen).

Jeg synes grafikken skjærer i kontrast til bakgrunnen. Ansiktet er også veldig dominerende i bildet, for meg så lukker det litt for tanker rundt motivet. ''Hattelinja'' synes jeg også er for dominerende, den opptar for
mye oppmerksomhet for meg og leder oppmerksomheten bort fra bildet. Jeg skjønner at dette ikke er en endelig versjon, og jeg heller vel personlig mest mot de mer subtile, forsiktige endringene, enn de som er så drastiske som her. Men i det hele kan jeg vel si at jeg er mer positiv til eksperimentet ditt etter å ha lest intervjuet med Jerry Uelsmann. Takk for inspirasjon, lykke til videre med slektningerprosjektet. (-:
Carsten A.
PK: Du omtaler det som blir gjort i mørkerom, og anfører. ''Jeg tror at det ofte blir mer vellykket enn det digitale, derfor nevnte jeg blyant og kullstift''. Dette er vel det eneste jeg er ganske grunnleggende uenig i når det gjelder din kommentar, fremstillingsmåten forteller intet, hverken postivt eller negativt, om resultatets eventuelle kvaliteter. Det fins haugevis av metoder og materialer for å fremstille bilder, og hvovidt det er tegnet med avbrente fyrstikker, brukt foto-kjemiske eller foto-digitale metoder er helt likegyldig for vurderingen av resultatet. Alle metoder og alle materialer kan misbrukes, overdrivelser og overtydeliggjøring skyldes billedskaperen, ikke teknikken.

I tillegg til dette er det viktig at man holder det klart at foto-digitale teknikker ikke har åpnet for noe egentlig nytt når det gjelder fri billedskaping. Mulighetene har eksistert like lenge som forografiet, det har aldr vært noe annet en billedskaperens egen fantasi som setter grensen. Selvsagt fins det noen med 10 tommeltotter som aldri greier å håndtere noen teknikk, men for det overveiende flertall er det fantasien og ikke teknikken som utgjør grensen.

Slektningprosjektet runder nå snart 25 år, og blir neppe avsluttet med det første.
MVH CA
Stein Rune B.
Ternig 6x2 minst.

Topp bilde på alle måter.
Peter K.
'Less is more''...

ref. bilde nr. 101302
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu