Varsle Foto.no
Erfaringer
Finn M G.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
Tja... kan brukes med tynt 77mm filter...? Kommer ikke på noe annet....
Dette objektivet ble produsert frem til 2001 da det ble erstattet av den mye bedre 16-35/2,8L. Ved full åpning (f2,8) dårlig skarphet og kontrast bortsett fra i sentrum av bildet. Dette bedrer seg litt ved nedblending, men langt fra topp da heller. Ved kraftigste vidvinkel (17mm) og full åpning kraftig vignettering. Dette må vel være Canons dårligste L-optikk når det gjelder optisk kvalitet! Tungt og stort er det også...
Jeg solgte mitt eksemplar i 2004 og byttet til den skarpere 17-40/4L (nypris kr 5 tusen) før jeg gikk opp på 16-35/2,8L II. Men det var først når jeg i år kjøpte den nye 16-35/4L IS at jeg fikk et objektiv med skikkelig god optisk kvalitet. Stabilisator har den også, jeg betalte kr 8.900,-.
OBS: Anmeldelsene av dette objektivet er meget gamle, skrevet mellom 2002 og 2009 og er derfor alt for positive fordi det den gangen ikke fantes et eneste brukbart digitalt kamera å teste på. (Anmeldelsen av mr Fosse er gjort på et gammelt DX-kamera og det hadde fått mye færre stjerner om han hadde brukt et fullformatskamera - for ikke å si om han hadde hatt f.eks den billige 17-40/4L å sammenligne med....). :-)
Disse anmeldelsene burde derfor være slettet.

Dette objektivet er en gammel konstruksjon som er bygd den tiden man hadde film i kamera, det holder rett og slett ikke mål i dagens digitale verden! De objektivene man finner på bruktbørsen må man derfor være forsiktige med, både på grunn av dårlig optisk kvalitet, men også fordi de er minst 15 år gamle. I dag er f.eks EF 17-40/4L både billigere og av mye bedre kvalitet og kan kjøpes for kr 3-4 tusen på bruktbørsen. Dette objektivet hadde jeg ikke ville hatt i bagen om jeg så fikk det gratis!
Bard F.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
Veldig god IS, fungerer meget bra. Utrolig gode skarpe bilder, åpen optikk f/2.8
Dette er en kjempelinse, selvsagt er den noe myk helt åpen som alle linser er. Jeg hadde denne linsen og når jeg byttet til fullformat solgte jeg den, og her er det neste positive med den, annenhåndsverdien er veldig bra.
Noe tung på lett kamera for eksempel 450D - 500D, men velbalansert på 50D
Dette er en dyr linse og den tar utrolig bra bilder, kjempestabilisator. Og anbefales for 40D eller 50D
Trakk av litt ettersom det ikke er en ekte L linse, men prisen er som en L linse
Finn M G.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
Oppdatert 2015! Dette objektivet ble produsert frem til 2001 da det ble erstattet av den mye skarpere 16-35/2,8L. Objektivet kan brukes med et 77mm polafilter (av den tynne typen) uten problemer med vignettering (mørke hjørner). God mekanisk kvalitet.
Ved full åpning (f2,8) dårlig skarphet og kontrast bortsett fra i sentrum av bildet. Dette bedrer seg litt ved nedblending, men langt fra topp da heller. Ved kraftigste vidvinkel (17mm) og full åpning kraftig vignettering. Dette må vel være Canons dårligste L-optikk når det gjelder optisk kvalitet!
(OBS: Anmeldelsen til Tom Just Olsen er skrevet i 2002 før det ble laget et brukbart digitalt kamera. Denne anmeldelsen burde derfor være slettet da han den gang ikke hadde mulighet til å sjekke hvor dårlig dette objektivet ville fungere på et digitalt fullformatskamera med 20 Mpix sensor!). Dette er en gammel konstruksjon som er bygd den tiden man hadde film i kamera, det holder rett og slett ikke mål i dagens digitale verden. De objektivene man finner på bruktbørsen må man derfor være forsiktige med, både på grun av dårlig optisk kvalitet, men også fordi de er minst 15 år gamle. I dag er f.eks EF 17-40/4L både billigere og av mye bedre kvalitet og kan kjøpes for 3-4 tusen på bruktbørsen. Men aller helst anbefaler jeg den nye 16-35/4L IS som nytt koster kr 9 tusen.
Tom Just O.
Konstruksjon:
-
Pris/ytelse:
-
Med en 17-35 mm/2,8L kan du sitte i et hjørne på lugaren på
Danskebåten å ta bilde av alle de tre andre hjørnene av lugaren. Populær
blandt pressefotografer fordi med 17 - 35/2,8L kommer du tett inn på motivet,
du får hyper-rask fokus (USM) og stor blenderåpning/lyssterk søker. Høy
kontrast og praktisk talt uten flare, selv med solen direkte
i bildet. Solblenderen, nærmest for en smal pyntelist å regne,
er knapt nødvendig. Til tross for en heftig front-linse
(filter: 77 mm) er 17 - 35 mm 2,8L et meget lett og hendig objektiv
(i motsetningen til broderen; 28-70 mm/2,8L) hvor ytterkappen
er i plast. Plasten til tross; føelsen av kvalitet er likevel
tilstedeværende. For å unngå vignettering er det plass for et
gelatinfilter i bakenden av objektivet. Oppnår grade 3,2 på
www.fotodo.se - en av de få totalt objektive og komparative
tester som er gjort. Ideell for interiørfotografering i trange omgivelser som
inne i fritidsbåter, hytter osv. I flykabinen får du med
alle knappene på dashbordet. I bryllupet får du med alle
gjestene. 17-35 mm/2,8L gir noen fantastiske perspektiver
og muligheter til kreativ landskapsfotografering med dybdeskaparphet
fra hestehoven i forgrunnen til Glitretind i bakgrunnen. Et
uvurderlig arbeidsverktøy for reportasjefotografen. Reversibel
solblender som gjør kamera og objektiv til et kompakt
reisefølge. Ideell som normal-zoom på D30 som har en CMOS-brikke
omtrent på størrelse med et APS-kamera-negativ. Vil tilsvare
ca 27-56 mm - brennvidde på D30 og 22-45 mm på EOS1D.
Knapt en forbedring i forhold til objektivet det var ment å
erstatte; 20-35 mm/2,8L med unntak av AF-hastigheten og mindre
flare. Det gamle og utgåtte 20-35mm/2,8L tegner skarpere.
Skarpheten faller av betydelig i hjørnene ved stor vidvinkel (17 mm) og
kombinert med full blenderåpning. Faktisk synlig med det blotte
øye selv ved moderate forstørrelser. Betraktelig bedre resultat ved
nedblending til blender 8,0 - som absolutt bør brukes som
minimums arbeidsblender ved blitz-fotografering. Selv ikke
Canons fantastiske 550EX /m vidvinkelspreder kaster et gjevnt
nok lys ut i hjørnene ved full vidvinkel (17 mm). Krever minimum
to blitzer. Tegner omtrent like skarpt som betydelig billigere
zoomer fra både Canon og diverse pirater med omtrent samme
vidvinkelomfang, men med mindre blender. Kvalitetsfølelsen til tross; plastkappen
er ikke veldig solid. Mitt eksemplar har en sprekk i plasten,
skjønt det ser ikke ut til å gjøre noe. Solblenderen står i veien
når 17-35 mm/2,8L er montert på D30 og andre kamerahus med innebygget
blitz. Solblenderen kaster en skygge på bildene.
Ved kjøp av ny 17-35 mm/2,8L betaler du 10.000 kroner
for to blendertrinn sammenlignet med billigere,- og like gode,
zoom-objektiver fra både Canon og pirater. Likevel veldig populær
blandt mange proffer. Når det betydelig bedre, men langt dyrere
16-35 mm/2,8L kommer i handelen er det ventet at mange 17-35 mm/2,8L
vil havne på bruktmarkedet. Som brukt, neppe verdt mer enn
4 - 5.000 kroner.
Tom Just O.
Konstruksjon:
-
Pris/ytelse:
-
Med en 17-35 mm/2,8L kan du sitte i et hjørne på lugaren på
Danskebåten å ta bilde av alle de tre andre hjørnene av lugaren. Populær
blandt pressefotografer fordi med 17 - 35/2,8L kommer du tett inn på motivet,
du får hyper-rask fokus (USM) og stor blenderåpning/lyssterk søker. Høy
kontrast og praktisk talt uten 'flare', selv med solen direlte
i bildet. Solblenderen, nærmest for en smal 'pyntelist' å regne,
er knapt nødvendig. Til tross for en heftig front-linse
(filter: 77 mm) er 17 - 35 mm 2,8L et meget lett og hendig objektiv
(i motsetningen til 'broderen'; 28-70 mm/2,8L) hvor ytterkappen
er i plast. Plasten til tross; føelsen av 'kvalitet' er likevel
tilstedeværende. For å unngå vignettering er det plass for et
gelatinfilter i bakenden av objektivet. Oppnår 'grade 3,2' på
www.fotodo.se - en av de få totalt objektive og komparative
tester som er gjort. Ideell for interiørfotografering i trange omgivelser som
inne i fritidsbåter, hytter osv. I flykabinen får du med
'alle knappene på dashbordet'. I bryllupet får du med alle
gjestene. 17-35 mm/2,8L gir noen fantastiske perspektiver
og muligheter til kreativ landskapsfotografering med dybdeskaparphet
fra hestehoven i forgrunnen til Glitretind i bakgrunnen. Et
uvurderlig arbeidsverktøy for reportasjefotografen. Reversibel
solblender som gjør kamera og objektiv til et kompakt
reisefølge. Ideell som normal-zoom på D30 som har en CMOS-brikke
omtrent på størrelse med et APS-kamera-negativ. Vil tilsvare
ca 27-56 mm - brennvidde på D30 og 22-45 mm på EOS1D.
Knapt en forbedring i forhold til objektivet det var ment å
erstatte; 20-35 mm/2,8L med unntak av AF-hastigheten og mindre
'flare'. Det gamle og utgåtte 20-35mm/2,8L tegner skarpere.
Skarpheten faller av betydelig i hjørnene ved stor vidvinkel (17 mm) og
kombinert med full blenderåpning. Faktisk synlig med det blotte
øye selv ved moderate forstørrelser. Betraktelig bedre resultat ved
nedblending til blender 8,0 - som absolutt bør brukes som
minimums arbeidsblender ved blitz-fotografering. Selv ikke
Canons fantastiske 550EX /m vidvinkelspreder kaster et gjevnt
nok lys ut i hjørnene ved full vidvinkel (17 mm). Krever minimum
to blitzer. Tegner omtrent like skarpt som betydelig billigere
zoomer fra både Canon og diverse pirater med omtrent samme
vidvinkelomfang, men med mindre blender. 'Kvalitetsfølelsen' til tross; plastkappen
er ikke veldig solid. Mitt eksemplar har en sprekk i plasten,
skjønt det ser ikke ut til å gjøre noe. Solblenderen står i veien
når 17-35 mm/2,8L er montert på D30 og andre kamerahus med innebygget
blitz. Solblenderen kaster en skygge på bildene.
Ved kjøp av ny 17-35 mm/2,8L betaler du 10.000 kroner
for to blendertrinn sammenlignet med billigere,- og like gode,
zoom-objektiver fra både Canon og pirater. Likevel veldig populær
blandt mange proffer. Når det betydelig bedre, men langt dyrere
16-35 mm/2,8L kommer i handelen er det ventet at mange 17-35 mm/2,8L
vil havne på bruktmarkedet. Som brukt, neppe verdt mer enn
4 - 5.000 kroner.
Stefan T.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
Brennvidden helt fra 17mm.
Brukbart bygget.
Rask og lydløs AF.
Er ikke helt skarp på det videste (fra 17-20mm)i kantene. I midten er skarpheten akseptabel.
Det hjelper derimot å blende ned.
For kostbart i forhold til kvalitet. Ikke noe rævva objetiv, ikke misforstå, men holder etter min mening ikke til prisen. EF 20-35 3,5-4,5 har fått bedre i noen tester, på tross av prisforskjellen.
Varsle Foto.no
Åpne uskalert versjon i eget vindu