Perlemorskyer ved soloppgang den 5.1.2005. Se ellers dette bildet: bilde nr. 154938.
Bildet er satt sammen av tre forskjellige eksponeringer av samme motiv tatt med stativ for å få eksakt overlapp. Jeg har brukt HDR med ''Local Adapation'', som jeg synes er den eneste HDR-metoden som fungerer. Jeg vil gjerne høre hvilke erfaringer andre har med HDR. Etter mixing i HDR er kontrast og fargemetning øket litt. Det forrige bildet jeg la ut er også satt sammen av tre bilder, men der har jeg visket bort den mørke forgrunnen manuelt, noe som er ganske pirkete og tidkrevende. Det tar litt tid med HDR også, for man må finne den rette fasongen på tonekurven.
Det interessante her er bruken av den nye HDR-funksjonen i Photoshop CS2.
Bildet inngår i albumet Perlemor - Bilder av perlemorskyer
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_139390} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Flott bilde! Jeg synes det er et klart pluss for komposisjonen med, slik at man får sett skyene i landskapet, og bare som abstrakte fargeklatter.
Som interessert i etterbehandling er jeg også interessert i teknikken. Det merkelige fargespillet i skyene - er det ''naturlig'', eller skyldes det at skyene har flyttet seg ørlite mellom eksponeringene? Hadde forøvrig vært OK om du hadde lagt ut de tre eksponeringene du brukte som utgangspunkt slik at det hadde vært mulig å se hvor mye HDR tilføyer bildet.
Geir B.
Hei Gisle. Jeg har nå lagt inn de tre bildene som er brukt. Hvis du vil få frem skyene på himmelen blir forgrunnen veldig mørk. Vil du ha frem forgrunnen blir himmelen nesten hvit. Her ser vi fordelen med HDR: Man får med både den mørke forgrunnen og de lyse skyene.
MVH Geir
Geir B.
Hei igjen. Fargespillet er naturlig. Du ser det i det mørkeste av de tre bildene. Jeg har riktignok øket kontrast og fargemetning for å få litt mer ''sprut'' i bildet. Fargespillet skyldes diffraksjon rundt iskrystallene som skyene består av. Se nærmere forklaring under det bildet jeg la ut i januar. Du finner lenken i min beskrivelse rett under bildet. Du kan også gå hit for å lese litt mer om perlemorskyer: http://zardoz.nilu.no/~geir/arctic-o3loss.html
MVH Geir
Carsten A.
Det kan se ut som du har gått noe for langt her, det er i allfall tydelig posterisering på perlemorskyen i midten av bildet. Ettersom du både har brukt funksjonen i PS og har økt fargemetning og kontrast samt antakelig hadde ganske høy motivkontrast i utgangspunktet er det neppe mulig å knytte dette til noe annet en summen av de inngrep som er gjort.
Det PS har innført her er jo egentlig ikke noe annet enn god gammeldags toneseparasjon - som også hadde en tendens til å skape posterisering medmindre arbeidet ble utført med høy grad av forsiktighet.
MVH CA
Johan K.
Nå har jeg ikke så mye greie på denne nye funksjonen. Men jeg synes det ser ut til at det er dratt litt hardt i på versjon 1, og egentlig så synes jeg versjon 2 ble et hakk penere.
Mulig litt mer forsiktig arbeid med funksjonen vil gi et bedre resultat, men, som sagt så har jeg ikke testet denne.
Johan
John Ø.
Syntes det ble litt for lyst bak trærne til venstre. Det så veldig unaturlig ut.
Kai Frode G.
HDR teknikken gir tydligvis mange muligheter, og kreativ utnyttelse kan gi spennende resultater. Jeg synes dette var ganske vellykket, selv om jeg kan være enig i noe av det som skrives over om at du har gått ørlitt langt. Fint at du la ut alle versjonene, slik at jeg fikk et innblikk i hvordan teknikken fungerer!
Geir B.
Hei. Jeg er enig i kritikken som er kommet frem her. Jeg har overdrevet kontrast og fargemetning. Poenget er å vise at det går an å få frem både forgrunn og bakgrunn i samme bilde. Versjon 2 har nokså riktig ekponering av skyene, men forgrunnen er så og si svart. Jeg skal legge ut en ny versjon der jeg skal være litt mer moderat. Jeg må jobbe litt mer med den lille skyen i midten, for den er noe mer intens (nær mettet) enn den store perlemorskyen.
Geir
Geir B.
Jeg har nå lagt inn tre nye versjoner:
Versjon 5: Her er brukt metoden Exposure and Gamma under konverteringen fra 32 til 8 bit/kanal. Denne metoden gir litt rom for å justere gamma og eksponering, men mulighetene er begrenset i forhold til Local Adaptation.
Versjon 6: Her er bruk metoden Highlight Compression. Jeg er ikke fornøyd med denne versjonen. Her kan man ikke justere noen parametere.
Versjon 7: Her er brukt metoden Local Adaptation. Det er samme fremgangsmåte som i versjon 1. Jeg har satt radius til 250 pixel og threshold til 4.00. Jeg har også inkludert et fjerde bilde som er enda litt mørkere enn versjon 2. Og jeg har vært veldig forsiktig med etterbehandling. Bare litt endring i Levels. Bildet ser mer ekte ut nå. Ikke så glorete. Kanksje litt blasst, men et greit utgangspunkt for videre optimalisering.
Den lille perlemorskyen i midten blir veldig fort utbrent hvis jeg stiller kontrast og fargemetning slik at den store skyen blir passe fargerik.
Jeg har brukt burn tool lite grann i den venstre, lyseste enden av den lille skyen for å tone den litt ned.
Hilsen
Geir
Kamran K.
ok det er mye rart du kan gjøre med photoshop men jeg synes det her blir litt for mye av kreativitet (etter min smak)!
Carsten A.
Egentlig syns jeg dette er enklere og sikrere å få til med mer manuelle metoder. Bl.a. støter man ofte på områder som krever særbehandling slik som skyen i midten her. Da melder alle former for globale inngrep pass, og å gi spsielle områder (hvite fuglebryst og mye annet) særbehandling er som regel mye bedre enn å reparare med slikt som burn tool i etterkant.
MVH CA
Edvin S.
Dette var jaggu meg intressant Geir, og ikke minst det andre bildet om perlemorskyer, der du også forklarer fenomenet nærmere.
Takker for titten og lærdommen ;-)
:: ~ Arne
kim s.
Hei Geir.
Dette var veldig pent. Bra du deler oppskriften:-)
Mvh Kim
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Som interessert i etterbehandling er jeg også interessert i teknikken. Det merkelige fargespillet i skyene - er det ''naturlig'', eller skyldes det at skyene har flyttet seg ørlite mellom eksponeringene? Hadde forøvrig vært OK om du hadde lagt ut de tre eksponeringene du brukte som utgangspunkt slik at det hadde vært mulig å se hvor mye HDR tilføyer bildet.
MVH Geir
MVH Geir
Det PS har innført her er jo egentlig ikke noe annet enn god gammeldags toneseparasjon - som også hadde en tendens til å skape posterisering medmindre arbeidet ble utført med høy grad av forsiktighet.
MVH CA
Mulig litt mer forsiktig arbeid med funksjonen vil gi et bedre resultat, men, som sagt så har jeg ikke testet denne.
Johan
Geir
Versjon 5: Her er brukt metoden Exposure and Gamma under konverteringen fra 32 til 8 bit/kanal. Denne metoden gir litt rom for å justere gamma og eksponering, men mulighetene er begrenset i forhold til Local Adaptation.
Versjon 6: Her er bruk metoden Highlight Compression. Jeg er ikke fornøyd med denne versjonen. Her kan man ikke justere noen parametere.
Versjon 7: Her er brukt metoden Local Adaptation. Det er samme fremgangsmåte som i versjon 1. Jeg har satt radius til 250 pixel og threshold til 4.00. Jeg har også inkludert et fjerde bilde som er enda litt mørkere enn versjon 2. Og jeg har vært veldig forsiktig med etterbehandling. Bare litt endring i Levels. Bildet ser mer ekte ut nå. Ikke så glorete. Kanksje litt blasst, men et greit utgangspunkt for videre optimalisering.
Den lille perlemorskyen i midten blir veldig fort utbrent hvis jeg stiller kontrast og fargemetning slik at den store skyen blir passe fargerik.
Jeg har brukt burn tool lite grann i den venstre, lyseste enden av den lille skyen for å tone den litt ned.
Hilsen
Geir
MVH CA
Takker for titten og lærdommen ;-)
:: ~ Arne
Dette var veldig pent. Bra du deler oppskriften:-)
Mvh Kim