Jeg har ikke vært så heldig med fotograferingen i det siste, mildt sagt. Enten er bildene dårlige, eller så kjeder de meg. Jeg har derfor tatt for meg bilder som jeg synes det er gode uttrykk i, eksperimentert med dem og prøvd å hente fram uttrykkene bedre. Dette er det siste i den kategorien for denne gang, nå skal jeg konsentrere meg om eksponering.
Jeg liker det tragiske uttrykket, og fantaserer om hva historien til dette barnet kan være.
Jeg har prøvd meg fram og tilbake med komposisjonen, men vender stadig tilbake til dette midtstilte. Er det noen som har meninger om dette? Synes dere komposisjonen fungerer? Er det alt for mye detaljer i bakken, eller fungerer det?
Jeg kunne godt tenke meg å bruke dette som en mal, og lage lenoleumstrykk av det.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-11-28 21:45:39
    Versjon #2
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger469
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_166060} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (16)
Jan v.

Jeg synes du har vært usedvanlig heldig med dette, særlig hvis du har tatt utgangspunkt i et vanlig ''dårlig'' foto. Det minner mer om et tresnitt enn et fotografi. Sparer mye arbeid på denne måten.

Temmelig symetrisk komposisjon, men det understreker det traurige ansiktsuttrykket. Den urolige bakgrunnen har en form for orden som også passer.

Himmelen har en annen grafisk kvalitet og det forstyrrer helhetsinntrykket. Slett ikke verst laget.
Helge R.

Spennende effekt. Likte tresnitt- inntrykket. Modellens ansikt er med på å understreke s/h stemningen.
;)Helge
Bjørnar H.

Bra uttrykk på jenta.

Når du først er i gang med å redigere bildet så sterkt, ville jeg gjort bakgrunnen mer uskarp, synes bildet er veldig flatt og masete. Dersom bakgrunnen er mer uklar, så får du frem jenta bedre og bildet får mer dybde.
Birger B.

Heisann!

Jeg ser på de siste bildene dine at du har oppdaget noen nye filtere/ justeringer i Photoshop:) Selv syntes jeg du er inne på feil spor, da du har masse fine ''urørte'' bilder i porteføljen din.

Hilsen
Birger Brubakken
Odd Tore S.

Dette ble veldig urolig, men du kan ha et brukbart grunnlag gjemt i rotet.
Med denne teknikken tror jeg at du bør velge det som skal være de bærende elementer i motivet, og så rendyrke de. Her er jo damen opplagt, muligens også åskammer og noen trær?
Uskarphet og kontraster som dette går ikke sammen. Her må du styre på antydninger i lyst og mørkt. Det kan være svært arbeidskrevende å bearbeide originalen slik, fordi det hele tiden må kontrolleres ved å gjøre om til høy kontrast. Etterarbeider direkte på høykotrastversjonen har en tendens til å bli for grove og ikke naturlige.
Lykke til, teknikken er spennende, tids- og arbeidskrevende, og litt av en utfordring!
Odd Tore
Kristel S.

Tusen takk alle sammen, og at dette ikke falt i smak for alle er jeg ikke overrasket over. Selv liker jeg det veldig godt, og håper til slutt å få det beste ut av det. Uskarphet går ikke her nei, og det er himmelen som har plaget meg mest, sammen med de andre (små) områdene som går i gråtoner. Tenk, Odd Tore, jeg har gjort det stikk motsatte, dradd fram og dradd fram rotet, prøvd å få bort det grå og utydelige ved å stadig regulere det mørkere. Rart hvordan hjernen bare stopper opp av og til, og ikke klarer å tenke andre veien. Rotet har jeg vært u-komfertabel med, men etterhvert ''lært meg å like''. Som du Jon sier, har også jeg funnet omgivelsen ''traurige'' (det synes jeg var et sabla godt ord :). Jeg håper inderlig jeg finner ut av å få det rener, for dette er jobbet med i mange omganger, og jeg husker neimen ikke hva jeg har gjort fra starten av. Men at det er et brukbart grunnlag er jeg ikke i tvil om, uttrykket er jo her :). Viljen er der også.
-Birger, tusen takk for kompliment for andre ''ubesudlede'' bilder! Min PS-oppdagelse er veldig ny, det samme er oppdagelsen for foto, og jeg har lyst til å bli godt kjent med begge deler. De to sammen synes jeg gir ubegrensede muliheter, og hva er vel mer spennende?
Takk for engasjement og veiledning!
monia elise t.

heia kristel . synes dette bildet var utrolig bra. tenker litt på Edward munck når jeg ser på bildet,nå var jo han veldig kjent for sine oljemalerier,å med di utrykk han fikk frem i bildene sine. dette kunne minne om hans verk =)
jeg må bare få si at jeg har kikket litt på bildene dine,å syns at di er bra,du har liksom det kunstneriske i mangen av bildene dine som jeg liker veldig godt.... =) å det var nok det som vekket min oppmerksomhet i dette bilde,du må bare fortsette å legge inn bilder, det var kjekt å se noe anderledes ;)
monia
Kristel S.

Tusen takk for en koselig, smigrende kommentar, Monia, det er svært motiverende å få høre slikt :) Det skorter nok ganske mye på det tekniske hos meg, men det blir forhåpentligvis stødigere etterhvert.

-Odd Tore, jeg må krype til korset... Jeg skjønner nå hva du mente med ''brukbart grunnlag'', og jeg begynner å ane at jeg ikke har det her. Har prøvd meg med alle mulige reguleringer, både fra original og denne versjonen, men det virker som linjene jevnt over er for kraftige. Jeg har ikke gitt opp, kommer stadig på nye muligheter, men går det ikke, så tyr jeg til slutt til viskelær.
Hilsen Kristel.
leif b.

Kroppen på personen kommer jo veldig bra frem fra bakgrunnen, og du har latt annsiktet väre reint (urört) noe som gjör at dette tiltaler meg. Minner meg om et bilde som jeg mener og ha sett i en av - Astrups - böker. (ikke sikker)
Er litt usikker på himmelen, men har heller ikke noe formening hva som ville gjort den bedre. Det beste er vel og pröve seg frem, Jeg sitter ikke inne med kompetanse til og si at du er på feil spor. Men at du er inne på noe som kan bli mye utav.
Ha en fin dag.
Jan v.

Kristel, jeg synes Odd Tores åpningspåstand er for bastant.

Klart at det er en grov uttrykksform du arbeider med. Den kan virke urolig, men det er vel hele poenget! Jeg synes der er en logisk orden i uttrykksformen (forbausende fin orden, kfr. trer, steiner og knauser). Bakgrunne er like mye et kunstverk som selve portrettet.

Med utgangspunkt i TRESNITT-analogien er jeg stadig langt på vei svært tilfreds med resultatet. Det er i så måte meget realistisk. BORT SETT FRA himmelen. Tenk tresnitt der óg, så finner du nok en løsning på problemet.
Kristel S.

Tusen takk Leif, veldig kjekt at dette tiltalte deg, og kjekt var det også at du nevnte Astrup. Har sittet og sett på en del av bildene hans nå, og liker dem veldig godt! (Jeg kan svært lite kunsthistorie, og synes det er kjekt når navn blir nevnt.)

Og takk igjen, Jan, for ditt engasjement. Nå, etter u-tallige forsøk med demping/ fjerning av små områder, store områder, alle småflekker etc. kan jeg si at det er helt riktig det du sier. Bildet er slik, at alt eller ingenting må bort, og tar jeg bort alt -utenom de opplagte linjene-, så ser det bare ut som en skisse som venter på å fylles ut.
Alt henger sammen, det er et logisk system som du sier.
Jeg har nå endt opp med en versjon jeg liker, men er neimen ikke sikker på hvilken jeg liker best. Denne er mykere, og mister desverre litt av det røffe tresnitt-preget, men ikke alt for mye. Himmelen... ja, du ser jo ;)
Kristel S.

Jo da, nå ser jeg helt klart at v2 er best.
Bente K.

Jeg så ikke dette bildet før nå, men da fikk jeg med meg v2 som har fått et helt speielt uttrykk. Dette ble BRA! Ansiktet trer levende frem foran den urolige og uvirkelige bakgrunnen. Gratulerer med godt levert eksperiment.
mvh Bente
Jan v.

Kjekt at du føler du er på rett vei.

Kan betro det at Astrup har laget en skisse fra Jølster hvor han har klippet av himmelen og lagt inn et blankt papir som himmel, synes jeg kan si det nå! Så han óg endte opp med det enkleste.
Kristel S.

Tusen, tusen takk Bente :)
Jan; det var godt å høre ;)
-Tror nok det skal bli himmel etterhvert, jeg likte det truende, trykkende ved preget den ga. Men inntil da er det en godt å ha støtte i Astrup :)
Lars-Anders M.

'Skrik'' er det jag ser. Strålende bra.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu