Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_160633} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hehe, har du slamret med døren siden hun ser så sint ut? Syntes ingenting trenger å være bedre - et perfekt snapshot.
Kristi D.
Ho er vel nesten ein parodi på seg sjølv denne dama. Ei fantastisk blikkontakt! Det er eit veldig bra reportasjepreg over komposisjonen, og eg trur berre eg vil seie som Christan over her; eit perfekt snapshot. (Bortsett frå at eg ikkje nødvendigvis vile kalt det eit snapshot meir enn eit reportasjefotografi.) Eg saknar kanskje ørlite grann på kontrasten, men det er ikkje mykje. Det er uansett ei smaksak.
Kristi
Knut L.
Hei.
Bildet er et fint reportasjefoto (minner meg om s/h-bilder i Life på 50-60-tallet - forrige århundre) med snert av humor og stemning. Og en liten historie fra vaskeribransjen ''over there''.
Ellers har jeg sett litt på bildene dine - og liker dem meget godt.
Du er flink.
mvh
Knut
Steinulf L.
Ser ut som et bilde fra en forgangen tid. Du har vel tatt bildet gjennom et vindu, derav flekkene. Denne gang synes jeg ikke at det gjør noe. Fint med jenta i profil som steller med sitt. Det eneste negative her er flagget som står litt i veien. Herlig blikk på dama.
Gerry F.
hehehe...flott bildet! dokumentarisk preg! liker korningen i bildet!
Birgit D.
Takk for smigrende kommentarer, jeg blir oppriktig glad :-)
Kontrasten har kanskje litt med skjermkalibrering hos den enkelte å gjøre. Justerte dette på jobben, skjermen min her hjemme er mye lysere, dessverre... men slike forbehold må man dessverre ta når det gjelder digitale bilder.
Og ja, det er tatt gjennom vinduet, ser man nøye etter, så ser man speilingen av en bil ;-)
Enig i at flagget er i veien, men jeg skulle helst bare flyttet det litt til venstre, synes ellers det er ganske kult, at det er et synlig amerikansk flagg i forgrunnen!
Kristoffer L.
Hei Birgit,
Det er et morsomt ansikt du har fotografert her, og jeg har vært innom flere ganger for å titte på bildet. Først nå har jeg hatt ro på meg til å kommentere det.
Det beste ved det er etter min mening damens uttrykk og blikk, som er veldig flott fanget inn. Miljø er det også mye av her; vi får et inntrykk av hverdagen denne kvinnen har. Et morsomt poeng kommer til syne i kombinasjonen med skiltet ''DRYING DON'T SLAM THE DOORS''. Er det derfor hun ser så bisk ut? ;-)
Et bilde som dette lar seg ikke ta om igjen. Et par konstruktive merknader har jeg likevel...
Damen er nesten sentrert i bildet (både horisontalt og vertikalt). Dette går ut over dynamikken i komposisjonen. Det gjør også at det lille poenget med skiltet blir relativt dårlig utnyttet. Ideelt sett ville jeg hatt henne godt over mot høyre eller venstre i komposisjonen. Men så spørs det om det fungerer i kombinasjon med de andre elementene i bildet. Er usikker her. Men kanskje enten a) venstre kant like til høyre for den hvite bagen bak jenta i forgrunnen, eller b) et kvadratisk utsnitt, hvor høyre bildekant sannsynligvis går et sted ved/på handlekurven (men dette utsnittet gir nok flagget vel mye dominans)?
Har du mer å gå på i toppen, så du evt. kan få med hele skiltet?
Fjern gjerne den mørke hylla(?) under papirbunken(?) til høyre, ved å løfte nederste kant 1,5 - 2 cm. Det vil delvis fjerne noen av distraksjonene i bildets nedre del.
Bare privat synsing, dette her - og jeg er ikke engang sikker på om det har noe for seg. Men dette var i alle fall de umiddelbare tankene bildet ga meg. ;-)
- Kristoffer
Hans-Petter L.
Her synes jeg det meste stemmer. Ville kanskje beskåret litt til høyre for at hovedpersonen ikke skulle være så midtstilt, men det er uansett et godt bilde.
Deler KLs ''LIFE''-assosiasjon.
mvh
hpl
Birgit D.
Takk igjen, smiler og blir glad når bildene mine faller i smak, denne Life-assosiasjonen deres er jo bare såååå smigrende :-)
Kristoffer, mange av dine tanker og vurderinger i forhold til utsnitt og forstyrrende elementer i bildet har også gått gjennom mitt hode, tro meg. Allikevel endte jeg opp med originalversjonen, som her faktisk er hele negativet uten å kutte, klone eller klippe noe som helst (derfor er altså skiltet ikke helt med, dessverre....). Det er ett kort øyeblikk, at hun legger merke til meg og jeg trykker på knappen og da er det egentlig ganske fint, at det ble som det ble....
Christian H.
Vil gjerne legge til at jeg også tenkte på mye av det samme som Kristoffer før jeg skrev min kommentar. Grunnen til at jeg ikke nevnte det var at jeg syntes alt bør være med som det er. Alt er med på å underbygge/utvide historien og har dermed sin berettigelse.
Har sett på bildet flere ganger siden det ble lagt ut og det er fremdeles like bra!
Kristoffer L.
Det ante meg nok at du hadde tenkt gjennom det. ;-)
Som jeg sa - et slikt bilde lar seg ikke ta om igjen. Av og til står en også, etter å ha prøvd alt, tilbake med bildet akkurat slik det var da det ble tatt - hele negativet - uten å legge til eller trekke fra - med den konklusjon at det var slik situasjonen var da den ble fanget inn, og/eller at bildet i helhet står best slik.
Jeg er enig med de mange ovenfor som sier at dette var et bra snapshot eller reportasjebilde. For meg betyr det at det har sine kvaliteter gjennom at det fremstår nettopp som et snapshot - et øyeblikksbilde - og ikke i kraft av forbilledlig komposisjon, utsnitt osv.
Rent billedmessig - og uavhengig av ''herkomsten'' (snapshot eller ikke) - kan det imidlertid være nyttig og fornuftig å gjøre en analyse av hvordan det står seg komposisjonsmessig osv. - ikke minst av bevisstgjøringsgrunner. Slike momenter blir med en når en tar bilder senere, og når de etterhvert gjenoppstår som ryggmargsreflekser, vil de gjerne føre til enda bedre kvalitet på snapshotene også.
La det også være sagt at jeg kritiserte bildet fordi jeg likte det, ikke fordi jeg ikke likte det. At det har nerve, er nemlig hevet over tvil.
- Kristoffer
Birgit D.
For all del, Kristoffer, jeg tar ikke kritikk ille opp :-) Det er derfor jeg er her, for å få innspill, og jeg blir jo kjempeglad når et av bildene mine engasjerer såpass! Dessuten er det jo som du sier, man lærer for hvert bilde man tar, når man ser hva som kunne vært gjort bedre. Sånn har jeg i alle fall lært mye, av tabber som ting i bakgrunnen som ''stikker ut av hodet'' på folk eller uønskede reflekser eller speilinger eller annet.... Ja, du skjønner.
Og til deg og, Christian, takk for oppmerksomheten som bildet har fått av deg. Du også forstår, at det er tatt mange vurderinger før jeg bestemte meg for å legge ut denne endelige versjonen. Fint, at du er enig og at den faller i smak. :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Kristi
Bildet er et fint reportasjefoto (minner meg om s/h-bilder i Life på 50-60-tallet - forrige århundre) med snert av humor og stemning. Og en liten historie fra vaskeribransjen ''over there''.
Ellers har jeg sett litt på bildene dine - og liker dem meget godt.
Du er flink.
mvh
Knut
Kontrasten har kanskje litt med skjermkalibrering hos den enkelte å gjøre. Justerte dette på jobben, skjermen min her hjemme er mye lysere, dessverre... men slike forbehold må man dessverre ta når det gjelder digitale bilder.
Og ja, det er tatt gjennom vinduet, ser man nøye etter, så ser man speilingen av en bil ;-)
Enig i at flagget er i veien, men jeg skulle helst bare flyttet det litt til venstre, synes ellers det er ganske kult, at det er et synlig amerikansk flagg i forgrunnen!
Det er et morsomt ansikt du har fotografert her, og jeg har vært innom flere ganger for å titte på bildet. Først nå har jeg hatt ro på meg til å kommentere det.
Det beste ved det er etter min mening damens uttrykk og blikk, som er veldig flott fanget inn. Miljø er det også mye av her; vi får et inntrykk av hverdagen denne kvinnen har. Et morsomt poeng kommer til syne i kombinasjonen med skiltet ''DRYING DON'T SLAM THE DOORS''. Er det derfor hun ser så bisk ut? ;-)
Et bilde som dette lar seg ikke ta om igjen. Et par konstruktive merknader har jeg likevel...
Damen er nesten sentrert i bildet (både horisontalt og vertikalt). Dette går ut over dynamikken i komposisjonen. Det gjør også at det lille poenget med skiltet blir relativt dårlig utnyttet. Ideelt sett ville jeg hatt henne godt over mot høyre eller venstre i komposisjonen. Men så spørs det om det fungerer i kombinasjon med de andre elementene i bildet. Er usikker her. Men kanskje enten a) venstre kant like til høyre for den hvite bagen bak jenta i forgrunnen, eller b) et kvadratisk utsnitt, hvor høyre bildekant sannsynligvis går et sted ved/på handlekurven (men dette utsnittet gir nok flagget vel mye dominans)?
Har du mer å gå på i toppen, så du evt. kan få med hele skiltet?
Fjern gjerne den mørke hylla(?) under papirbunken(?) til høyre, ved å løfte nederste kant 1,5 - 2 cm. Det vil delvis fjerne noen av distraksjonene i bildets nedre del.
Bare privat synsing, dette her - og jeg er ikke engang sikker på om det har noe for seg. Men dette var i alle fall de umiddelbare tankene bildet ga meg. ;-)
- Kristoffer
Deler KLs ''LIFE''-assosiasjon.
mvh
hpl
Kristoffer, mange av dine tanker og vurderinger i forhold til utsnitt og forstyrrende elementer i bildet har også gått gjennom mitt hode, tro meg. Allikevel endte jeg opp med originalversjonen, som her faktisk er hele negativet uten å kutte, klone eller klippe noe som helst (derfor er altså skiltet ikke helt med, dessverre....). Det er ett kort øyeblikk, at hun legger merke til meg og jeg trykker på knappen og da er det egentlig ganske fint, at det ble som det ble....
Har sett på bildet flere ganger siden det ble lagt ut og det er fremdeles like bra!
Som jeg sa - et slikt bilde lar seg ikke ta om igjen. Av og til står en også, etter å ha prøvd alt, tilbake med bildet akkurat slik det var da det ble tatt - hele negativet - uten å legge til eller trekke fra - med den konklusjon at det var slik situasjonen var da den ble fanget inn, og/eller at bildet i helhet står best slik.
Jeg er enig med de mange ovenfor som sier at dette var et bra snapshot eller reportasjebilde. For meg betyr det at det har sine kvaliteter gjennom at det fremstår nettopp som et snapshot - et øyeblikksbilde - og ikke i kraft av forbilledlig komposisjon, utsnitt osv.
Rent billedmessig - og uavhengig av ''herkomsten'' (snapshot eller ikke) - kan det imidlertid være nyttig og fornuftig å gjøre en analyse av hvordan det står seg komposisjonsmessig osv. - ikke minst av bevisstgjøringsgrunner. Slike momenter blir med en når en tar bilder senere, og når de etterhvert gjenoppstår som ryggmargsreflekser, vil de gjerne føre til enda bedre kvalitet på snapshotene også.
La det også være sagt at jeg kritiserte bildet fordi jeg likte det, ikke fordi jeg ikke likte det. At det har nerve, er nemlig hevet over tvil.
- Kristoffer
Og til deg og, Christian, takk for oppmerksomheten som bildet har fått av deg. Du også forstår, at det er tatt mange vurderinger før jeg bestemte meg for å legge ut denne endelige versjonen. Fint, at du er enig og at den faller i smak. :-)