Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_57124} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ett fantastisk bilde synes jeg.
Sola ble perfekt.
Veldig bra komp
Du har tydeligvis øynene med deg når du er ute, meget god ide.
Det eneste som kanskje ville ha gjort bildet bedre, var hvis du fjernet bladet mellom blomstene. Kanskje......
Birna R.
bladet er vesentlig, det bærer i seg *vekst* (neste fase i utviklingen, mens blomstene bare sørger for videre eksistens).
egentlig er det bilde av en snyltesopp (de røde prikkene på bladet og kronbladene), som jeg har glemt navnet på, tror det var en sotsopp. jeg jobber med å finne navnet.
hvitveis er en meget ''gammel'' art og har massevis av spesialiserte parasittsopper som i sin tur er fullstendig avhengige av akkurat denne arten. biologisk mangfold i praksis. siden flere av parasittene gjør hvitveisen steril er det jo bra at formeringen også skjer effektivt med de lange, krypende rotstokkene.
Steinulf L.
Her var det mye å lære både om blomster og fotografering. Godt du har fått igjen klarsynet!:-)
Birna R.
når mistet jeg ''klarsynet'' da?
Nils B.
Hærlig Bjørn. Masser av detaljer som bør studeres hver for seg og sammen. Komposisjonen sitter som bare det og elementene i bidlet spiller sammen. Både fargemessig og ikke minst kontrastmessig. Høylys og skygge, mellomtoner og det svarteste svarte. Legger nok dette blandt favorittene mine Bjørn.
mvh Nils
Tom E. F.
Traff godt, dette!
Man må jo takke for det.
Takk!
mvh Tom
Øyvind A.
Særdeles severdig. Nils har vel allerede sagt det meste.
mvh Øyvind
Avsluttet .
Dette her likte jeg
Kenneth P.
Meget pent bilde. Men noe usikker på om jeg liker det bladet som stikker opp i underkant eller ikke. Det er ganske kontrastrikt og drar blikket litt mye den retning. Men dumt er det heller ikke.
mvh Kenneth
Marcelo V.
Tatt med en 20 mm 3.5?
Liker sola.
mvh
Marcelo
Birna R.
korrekt, marcelo: 20/3.5 AIS + den syltynne K1-ringen. Klassisk utstyr til denne slags oppgaver. Ikke noe bedre på markedet i dag så vidt meg bekjent (for motlysbilder)
Avsluttet .
Vakkert. Hvordan i allverden har du fått til så ekstremt mye bra belysning i en og samme eksponering (med motlys)?
-k
Avsluttet .
Vakkert. Hvordan i allverden har du fått til så ekstremt mye bra belysning i en og samme eksponering (med motlys)?
-k
Birna R.
KSR: optikk med gode motlysegenskaper, pluss en liten reflektor. Nedgravd kamera for å få ultralavt standpunkt, selvsagt.
Elisabeth W.
Nedgravd kamera? Lavt standpunkt er jeg svak for, men så langt har jeg ikke tenkt, og fotoutrustningen har ikke hittil inkludert spade. På tide med en liten handlerunde igjen ...
-- Elisabeth
Birna R.
Jeg har gravd passende hull i bakken flere steder og kan derfor bruke dem fra år til år. De pleier å holde iallefall 3 år før de er gjengrodd.
I dette tilfellet anvendte jeg samme ''fotogrop'' for hvitveissesongen 1995-1998, men i 1999 var stedert invadert av villbringebær. Kanskje bringebærene responderte positivt på kaffedrikkingen min pluss derav følgende ''utslipp''.
Fordelen med å ha slike faste fotosteder er at du kan planlegge bildene - herunder de nødvendige meterologiske forutsetninger og fototidspunkter på døgnet - nøye på forhånd, og når alt ser ut til å stemme, er det bare å stikke ut med kamera, film/CF-kort og det ene objektivet som passer til oppgaven, og ta bildene kjapt og greit.
Elisabeth W.
Jeg hadde tenkt på det med faste fotosteder i forhold til landskapsmotiver. Andre motiver har jeg merket meg og gått tilbake til når vær og tid av døgnet har virket lovende en av dagene etter at jeg har sett dem. Eksemplene du kommer med overgår min planlegging til nå, men understreker bare det jeg egentlig vet, at bak mange av de gode bildene ligger det ikke bare blikk for motiver og fototekniske kunnskaper, men bevisst og delvis langsiktig planlegging.
Ellers så jeg at blodstorkenebben også var på plass i UV/IR-galleriet, så du rakk det tydeligvis før sesongen var over.
-- Elisabeth
Bjørn J.
Et veldig bevisst bilde, ikke mye tilfeldigheter her.
Veldig bra motlysbilde med litt småfrekk komposisjon som sitter som et skudd.
Ted Walter H.
Deilig bilde.
Kan ikke så mye teknisk, men dette bildet var vakkert og tiltalende, og det gir en god følelse å se på det.
Ted
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Sola ble perfekt.
Veldig bra komp
Du har tydeligvis øynene med deg når du er ute, meget god ide.
Det eneste som kanskje ville ha gjort bildet bedre, var hvis du fjernet bladet mellom blomstene. Kanskje......
egentlig er det bilde av en snyltesopp (de røde prikkene på bladet og kronbladene), som jeg har glemt navnet på, tror det var en sotsopp. jeg jobber med å finne navnet.
hvitveis er en meget ''gammel'' art og har massevis av spesialiserte parasittsopper som i sin tur er fullstendig avhengige av akkurat denne arten. biologisk mangfold i praksis. siden flere av parasittene gjør hvitveisen steril er det jo bra at formeringen også skjer effektivt med de lange, krypende rotstokkene.
mvh Nils
Man må jo takke for det.
Takk!
mvh Tom
mvh Øyvind
mvh Kenneth
Liker sola.
mvh
Marcelo
-k
-k
-- Elisabeth
I dette tilfellet anvendte jeg samme ''fotogrop'' for hvitveissesongen 1995-1998, men i 1999 var stedert invadert av villbringebær. Kanskje bringebærene responderte positivt på kaffedrikkingen min pluss derav følgende ''utslipp''.
Fordelen med å ha slike faste fotosteder er at du kan planlegge bildene - herunder de nødvendige meterologiske forutsetninger og fototidspunkter på døgnet - nøye på forhånd, og når alt ser ut til å stemme, er det bare å stikke ut med kamera, film/CF-kort og det ene objektivet som passer til oppgaven, og ta bildene kjapt og greit.
Ellers så jeg at blodstorkenebben også var på plass i UV/IR-galleriet, så du rakk det tydeligvis før sesongen var over.
-- Elisabeth
Veldig bra motlysbilde med litt småfrekk komposisjon som sitter som et skudd.
Kan ikke så mye teknisk, men dette bildet var vakkert og tiltalende, og det gir en god følelse å se på det.
Ted