Tømmerlensa og doppene
For ikke alt for lenge siden gikk mesteparten av tømmertransporten på elvene våre. Da ble det bygd skåvegger og glideplater av tømmer i fossene. Der elvene var brede slo de ned tømmerdopper og festet lenser til disse for å holde tømmeret unna land og bakevjer. Over innsjøene, som Tyrifjorden, ble tømmeret samlet i grimer, og trukket med slepebåt.

Bildet kan se skjevt ut, men sentrale loddrette linjer er loddrette. Skal det legges ut fysisk korrekt eller visuelt riktig? v2 er mer visuelt riktig.
Bildet er for mørkt på mørke skjermer, prøv fullskjermvisning.
Bildet inngår i albumet Storelva - Storelva er egentlig elva fra der Begna og Randselva kommer sammen etter Hønefossen, og til den renner ut i Tyrifjorden.
Her utvider jeg definisjonene til også å omfatte siste deler av Begna og Randselva før de møtes.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2004-05-15 10:15:44
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2004-05-17 17:02:03
    Versjon #3
Utstyr
  • Minolta SR-1
  • Minolta Auto-Rokkor 55 mm f/2
  • Brennvidde55mm
  • Blender-
  • FilmtypePerutz C18 (ISO 50)
  • Nei
  • AnnetForsøk på å redde dias fra 1961 med Nikon Coolscan V, tar gjerne imot tips om hvordan resultatet skal bli bedre.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger282
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_88351} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (20)
Inger Anne Maritsdotter V.

Veldig vakkert , stemningsfullt og ikkje minst malerisk .
Som et fargespill og fint med silhuetter og vannspegling.
Syns imidlertid at bildet blir i største laget når en må scrolle for å sjå det , men det er vel egentlig et ''lite'' problem.
-IAV-
Bergliot E.

Her var det stemning ja. Veldig flott og detaljerik speiling og varme fine farger. Artig med den røyken som kommer opp dær borte. Vært fristende og rodd med en lite pjolle på det blikkstille vannet. Stilig!!
Informativ tekst til. BRA!!

Bergliot:)
Inger-Lise S.

Vakkert bilde med fine siluetter og nydelige fargetoner.Fin dokumenterende tekst til.her var det god stemning ja.

Mvh Inger-Lise
Avsluttet .

Blir dessverre litt usikker på denne jeg Odd Tore. Historien under er fin, og passer godt til bildet og stemningen i silhuetter og speiling. Det jeg er litt usikker på er komposisjonen - som for meg fremstår ganske skjev, hellende mot høyre. Jeg synes også det virker ganske ''grumsete'' og til dels uklart; savner litt skarphet...men mulig det skylde scanningen...? Sånn ellers, så er dette kanskje et av dine eldre arkivbilder...kameratype etc. tatt i betraktning? Når det gjelder standpunkt blir jeg også usikker - mulig du ved å gå litt til venstre kunne ha unngått noe av den rotete forgrunnen, men fremdeles hatt tømmerlensa der fremme til venstre i billedflaten, samtidig som du hadde rettet opp kameraet. Den nærmest sepiaaktige fargetoningen er flott. Ble mye negativt dette, men ment i aller beste mening da:-)
Odd Tore S.

Takk for hyggelige kommentarer!
Tommy:
Ja, dette er et gammelt bilde fra mai 1961. Jeg forsøker å redde disse fra fargespisende fungus og annet uhumskeri, men er usikker på om resultatene blir brukbare. Bildet er også lagt ut for å få tilbakemeldinger på dette.
Perutz C18 var en nokså spesiell film som ga mye mer pastellfarger enn Kodachrome, men den hadde også mye tydeligere korn og var mindre skarp.
Dette er et bilde som ser skjevt ut. Diaset er rettet litt opp, inntil det i 1:1 versjonen (4000 dpi, actual pixels) blir slik at toppen av både selve doppen og speilbildet av doppen tangerer samme vertikale linje for dopper midt i bildet. Spørsmålet blir da om bildet skal være fysisk korrekt og se skjevt ut, eller dreies mer slik at det det ser rett ut, mens det i virkeligheten er skjevt. Litt dilemma.
Du kan ta en titt på samme motiv selv ved anledning, restene av det er ikke langt fra der du ofte ferdes!
Odd Tore
Avsluttet .

Akkurat ja - så ut til å være av litt eldre årgang ja. Skjønner godt dilemmaet ditt og dine valg ift. fysisk og visuell korrekthet ja. Det jeg la spesielt merke til var horisonten, som ser litt hellende ut, men det er langt fra alvorlig - og fullt ut til å leve med.

Jeg har ingen egen erfaring hverken med Kodachrome eller Perutz C18. Har brukt en standardfilm av type Perutz Primera 200-iso ( bilde nr. 104884 ), som jeg opplevde som ganske kornete og litt unøyaktig i fargegjengivelsen.

Restene av dette..? Er ikke helt sikker på om jeg kjenner meg igjen her....er det Begna sett fra Soknedalsveien; retning der Follum industrier ligger i dag? Eller er det andre veien - i retning ned mot fossen? Kunne gjerne tenkt meg å se på og kanskje ta bilde av disse restene ja.
Odd Tore S.

Tommy:
Dette er Begna mot Follum (røyken) tatt rett ovenfor jernbanebrua. Jeg husker fortsatt det utrolige lyset med dis over Begna da det klarnet opp til kvelds etter en hel dag med regn.
Jeg vet ikke hvor mye rester det er igjen, for nå er vel veien lagt ut her. I det hele tatt er mesteparten av restene etter tømmerfløtingen fjernet, kommer tilbake til litt mer når vinteren kommer.
Odd Tore
Avsluttet .

Akkurat ja - kunne tenke meg det var der ja. Det er nok ikke så mye igjen i dag nei - har ikke lagt spesielt merke til noe selv iallefall. Interessant informasjon dette, for meg som ikke kjenner historien til området her så godt. Får stikke meg en tur å sjekke litt nøyere i helga. Har sendt deg en melding.
Avsluttet .

Heisann

En god stemning og et fint historisk tilbakeblikk. bildet egner seg godt til dokumentasjon eller illustrasjon.

svenn
Stig B.

Speilblankt vann og kveldslys er en god stemningsskaper nesten uansett innhold :-)

Historien som følger med, og bildet i seg selv gir en god følelse, innsikt, opplevelse. Det er vel meningen med å fotografere; formidle en opplevelse slik at den blir forstått og blir interessant. Det syntes jeg dette er.

Mvh Stig
Odd Tore S.

Jeg har i v2 dreiet bilde slik at vannkanten blir vannrett. At doppene heller litt nå, ser mindre synlig ut, så dette var et godt tips.
Odd Tore
Kay R.

Hei Odd Tore...

Synes du har fått en veldig pent bilde hær...
En veldig fin stemning med kjempeflott speiling. Mange siluetter som gjør mye av bilde. Mangler nok litt på skarphet samt at de mørke partiene blir litt vel mørk, men det e sikkert som det skal være....

Alt i alt like æ bildet veldig godt...

MVH Kay:-)
Bård L.

Hei Odd Tore!
Fin stemning, men jeg trodde at de fleste stemninger i 1961 og tidligere foregikk i gråtoner.
Bildet har jo en historisk verdi. Flott at du jobber for å ta vare på dette. Tømmerlenser er ikke vanlig å se lenger, og ettertiden vil sikkert være nysgjerrige på hva de drev på med i Begna på 60-tallet.
For meg er det mest spennende ved bildet at det er så gammelt. Helt OK komposisjon (V2 for meg), og stemningen er det jo ikke noe å utsette på.
Hilsen fra Bård.
Odd Tore S.

Takk for enda flere hyggelige kommentarer!

Bård:
Det er nok riktig at mesteparten av stemningene i 1961 var i gråtoner. Det jeg husker uten å sjekke i gamle fotoblader er at jernbaneskinner og ledninger i mot lys var ''in'', og at svenske fotografer var helt på topp internasjonalt. Farger var ikke stuerent enda, men var i ferd med å komme. Kodachrome i ur-versjonen var jo ganske voldsom, men nå var Kodachrome II kommet, og Ektachrome og europeere som Perutz dannet en motvekt til de (over)mettede fargene fra USA.
For en gymnasiast som meg var s/h og mørkerom helt utenfor det oppnåelige både når det gjaldt tid og penger. Dias var dyrt (> 1 kr pr bilde), men var håndfast og kunne beskues av en samlet familie, og da sponset de gjerne mer film!
------
Scanning av gamle negativer krever mye utforsking fremdeles før jeg har funnet en teknikk som sitter. v3 viser hva som hendte da scanneren fikk sjansen til å bruke ROC for å restaurere falmete farger. Digital ICE for fjerning av støv virker bra, GEM for redukskjon av korn ser bedre ut en Neat Image?
Jeg tar gjerne imot tips om gode fremgangsmåter (og dårlige).

Odd Tore
Avsluttet .

Versjon 3 ble virkelig mye bedre synes jeg - bedre skarphet, lys og detaljgjengivelse. Bra gjort å få til så mye ut av et såpass gammelt negativ.
Bård L.

Hei igjen!
Jeg mener bestemt at det vil være bedre å bruke GEM enn Neat Image! Jeg synes bruk av ROC avhenger av fargen på diasene, jeg tror det er bra å benytte det, men gjerne kombinere det med manuell tilpasning av fargen før skanning.
Hilsen fra Bård.
Odd Tore S.

Flott at dere følger opp med flere kommentarer!

Jeg vil nok fortsette med å bruke GEM, skal prøve dette uten ROC. Jeg har 35 andre dias fra denne filmen å prøve på i tillegg.
Fargene med (mye) ROC ble helt gale, v2 viser fargene omtrent slik som jeg husker dem fra denne nokså spesielle kvelden. Jeg får forsøke å kombinere meg fram.

Odd Tore
Bjørn H.

Heisan Odd Tore ....

Super tekst og flott dokumentasjon -

Jeg personlig syns det funker bra til teksten, men alene uten tekst ville jeg savnet en litt spenstigere komposisjon ...

V2 er den beste tror jeg ...

Svar til spørsmålet ditt er nok at det visuelle betyr mye ... Hvis man oppfatter at det heller veldig, ville jeg nok rettet litt på det, slik du nå har gjort ...

Bjørn ;¤

Odd Eirik S.

Meget vakkert og stemningsfullt bilde. Fin underholdene og lærende undertekst. Liker v2 best.

Synes det visuelle betyr mye. Men tror du kunne ha kommet bra ut av det visuelle med bare halvparten av venstre rotasjonen du nå har benyttet. For meg ble det nesten litt for mye ''venstrevridd''.

mvh
Odd Eirik

Steinulf L.

Min Nikon Coolscan IV med software ver. 3.1.2 tror jeg det er, har også en slik funksjon. Noen ganger blir vi imidlertid ikke enige.

Fint bilde forøvrig. Vel verdt å jobbe med og bevare for ettertiden.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu