Fin beliggenhet på denne lille kirken med "spennende" gravlund på Karpathos / Hellas.
Jeg er glad i Hellas og hvert besøk på en av øyene begynner alltid med en tur til den lokale kirkegården. Min teori er at, hvordan de innfødte tar vare på de døde, forteller en god del om de levende.
Nå er det jo ikke så lurt å gå ut midt på dagen i slik sterkt solskinn for å fotografere, men det kan også være en utfordring. Med hjelp av HDR-behandling er det mulig å øke dynamikken noe, d.v.s. lyse opp skyggepartiene uten å brenne høylysene.
Bildet inngår i albumet Reiseminner - Bilder fra reiser i inn- og utland.
AnnetHadde med et lett reisestativ + en Gorilla-Pod. 3 eksponeringer med 0,7EV i mellom gir en konservativ HDR-behandling, helst uten de vanlige artefaktene som ToneMapping KAN gi.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_606740} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hmmm, dette så fælt ut!!...c",)
Neida det er slike plasser vi skulle vært vi værflyktninger fra fjellhøga Nord...
Stemningsfullt og vakker var det og det tekniske er der ingen som kan "ta" deg på!!
John B.
Bjørnar P.
Versjon 2 klart best i mine øyne. Fin komposisjon med god dybde. Ser forteller at du har brukt HDR-teknikk. Stort pluss for at dette ikke synes på bildet. Du har fått god gjengivelse av både høylys og skygger, og det er jo hele poenget med HDR. At noen tror at HDR er ensbetydende med grelle farger har du med dette bevist på en utmerket måte.
Berit A.
Flotte bilder av den greske kirkegården med flott lys og fine farger. Og tror du har veldig rett i teksten din, men tror grekerne er veldig flinke til å ta vare på gravstedene.
Likte v3 veldig godt med god utsikt over havet og inn i evigheten. :))
John B.
Oi, jeg kom ikke på å scrolle ned, så jeg fikk ikke med meg versjonene!!! Jeg kommenterte altså orginalen...
Nydelig lys og farge i alle de tre andre også, men ikke fullt så sikker på om jeg vil tilbringe mesteparten av ferien der.Det var det jeg mente i den første kommentaren....
Ha en flott helg!
John B.
Olav Bjarte K.
Hyggelig å se deg vel tilbake med en flott fangst!
Reine og fine farger, uten "spor" av etterbehandling.
Originalen er spennende. V4, og også de øvrige versjonene er delikate - her er det den hvite marmoren som gir bildene en utrolig smell mot det blå.
Vennlig hilsen.
Agnar H.
Flott serie. Mye gresk i de fargene her. HDR har ikke "ødelagt" bilden, men er brukt på en nennsom og god måte. Likte versjon 2 best.
Bjørnar P.
For ordens skyld: Det skal selvsagt stå "motbevist" i min kommentar, ikke "bevist".
Bjarte W.
Flott serie fra litt varmere breddegrader. Liker alle sammen men holder en knapp på v2, nærmest i rødt, hvitt og blått, samt v4. Imponerende velstelte og gravplasser - alle med friske blomster.
- Bjarte
Lars-Anders M.
Stilige bilder fra en ny plass.
Håkon Ø.
Knall fin serie dette Walter, så klare og fine farger.
Håper du har hatt en hyggelig tur, det ser slik ut i alle fall.
Walter S.
Takker John, Bjørnar, Berit, Olav Bjarte, Agnar, Bjarte, Lars-Anders og Håkon for hyggelige tilbakemeldinger på min "kirke med utsikt" fra Karpathos.
@ John: Joda, det var bare to turer opp dit for å se, nyte utsikten og for å ta noen bilder med mitt "reisekamera" en NEX-5n, som forøvrig viste seg å takle det meste. Har en slik EVF til å sette på og det var nødvendig der i solen, fordi bare å se på LCD'en bak var helt umulig å komponere med.
Det som var mest imponerende, var den elektroniske lukkeren som tok de 3 bildene lynraskt etterhverandre uten noe særlig forsinkelse, noe som er viktig ved serieopptak som skal legges oppå hverandre.
@ Bjørnar: Når det gjelder hvilken av de som skulle være originalen så vinglet jeg lenge mellom # 1 og #2. Ser nå i etterkant at #2 er et bedre komponert bilde med en bedre fordelt billedflate bedre. Uanset, så setter jeg pris på din kommentar, spesiellt det du skriver om bruken av HDR.
@ Berit: Joda, har jo etter 10 sesonger med Hellas-turer sett at grekerne er flinke med å stelle de etterlattes gravsteder, men likevel er det små forskjeller fra øy til øy.
@ Olav Bjarte: Hvit marmor mot blått Middelhav er alltid gode kontraster, men kan være vrient å eksponere. Håpløst uten HDR.
Mvh,
Walter
Avsluttet .
Heerliiiigt er det bare og si om denne serien..Nu når høstmørker nermer sæ så får man verkligen lyst og reise in i bildeserien og vermen..Knallbra hele serien Walter :-)
MVH Tobbe
Walter S.
Så du var her også Torbjørn? Hyggelig av deg å stikke innom og legge igjen en kommentar. Ja, helt enig med deg der. Når den mørke, våte høsten kommer, så trenger vi litt til slike Middelhavsfarger og -inntrykk. Takker for din kommentar.
Mhv,
Walter
helge sverre k.
SPØRSMÅL - og egentlig ingen kritikk: Jeg har vendt tilbake til dette spesielle bildet noen ganger - og undres...
Jeg bruker mest Portra negativ fargefilm. De siste diafilmene for noen år siden var Velvia 50. Ved Middelhavet fikk jeg med Velvia et spesielt "stikk" som jeg synes å se i disse bildene dine også. Jeg kaller det Middelhavsstikket, og dukker helst opp midt på dagen. Stikket heller mot magenta, og kan være både kledelig og reelt. Det jeg undrer på er om du har erfaring med filterbruk i digital sammenheng - for å varme opp noe?
Så til motivet: Som gammel fotokritikus skal jeg legge bort standard og leke litt i stedet. Flott bilde med to interessepunkter; hovedsak selvsagt den blendende hvite Kyriaikon (Herrens hus) som blikket ledes henmot av gjerdekanten. Det andre interessepunktet pirrer meg sterkt. Dette er skjult under nedre kant, nemlig fjæra eller havkanten. Jeg ville muligens tiltet ned mot tretoppen t.h. og fått med noe mer bølgeskvulp. Kanskje står der en mann og fisker sardiner?
Som viselig sagt: Idioten spør om mer enn eksperten kan respondere på! (Idiot er forøvrig gresk, betyr den som ikke stiller ved valgurnene. Jeg er en sånn, men liker bedre betegnelsen sofagris.)
Hvis du sa at bildet var tatt med Velvia 50, ville jeg ikke ha blunket!!
Takk for billig sydentur....
Walter S.
Ja, her var det mange spørsmål som jeg absolutt ikke vet svaret på, Helge Sverre.
Har egentlig bare hørt ov Velvia-film og den strålende farger, men aldri prøvd selv.
Filter i forbindelse med digital beskrenker seg til UV- og polariseringsfilter hos meg.
Det siste kun for å få frem spesielle skyformasjoner mot mørkeblå himmel, men til mine NEX-objektiver (49mm) har jeg ikke funnet noen fotobutikk som selger pola-filter i den størrelsen, så det har jeg ikke.
UV-filter sitter der rett og slett som en beskyttelse mot eventuelle fingeavtrykk på frontlinsen i objektivet, ikke for noe annet.
All "oppvarming" på digitalt foregår i etterbehandling hos meg.
Når det gjelder nevnte utsnittet og ønske om "noe mere fisk" på nedsiden av fjellskråningen, så har den heller stramme beskjæringen der en berettiget årsak. Hvis du ser litt nøye på det omtalte stedet så oppdager du muligens 3 svarte kloakkrør i plast, hvorav det ene er videreført rundt selve odden. Det har seg slik at på nedsiden arbeides det med å lage en vei med detil hørende vann- og kloakkrør som ennå ligger opp i dage. Derfor unnlot jeg å ta med denne heller brutale virkeligheten og forsøkte å forskjønne inntrykket.
Mvh,
Walter
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Neida det er slike plasser vi skulle vært vi værflyktninger fra fjellhøga Nord...
Stemningsfullt og vakker var det og det tekniske er der ingen som kan "ta" deg på!!
John B.
Likte v3 veldig godt med god utsikt over havet og inn i evigheten. :))
Nydelig lys og farge i alle de tre andre også, men ikke fullt så sikker på om jeg vil tilbringe mesteparten av ferien der.Det var det jeg mente i den første kommentaren....
Ha en flott helg!
John B.
Reine og fine farger, uten "spor" av etterbehandling.
Originalen er spennende. V4, og også de øvrige versjonene er delikate - her er det den hvite marmoren som gir bildene en utrolig smell mot det blå.
Vennlig hilsen.
- Bjarte
Håper du har hatt en hyggelig tur, det ser slik ut i alle fall.
@ John: Joda, det var bare to turer opp dit for å se, nyte utsikten og for å ta noen bilder med mitt "reisekamera" en NEX-5n, som forøvrig viste seg å takle det meste. Har en slik EVF til å sette på og det var nødvendig der i solen, fordi bare å se på LCD'en bak var helt umulig å komponere med.
Det som var mest imponerende, var den elektroniske lukkeren som tok de 3 bildene lynraskt etterhverandre uten noe særlig forsinkelse, noe som er viktig ved serieopptak som skal legges oppå hverandre.
@ Bjørnar: Når det gjelder hvilken av de som skulle være originalen så vinglet jeg lenge mellom # 1 og #2. Ser nå i etterkant at #2 er et bedre komponert bilde med en bedre fordelt billedflate bedre. Uanset, så setter jeg pris på din kommentar, spesiellt det du skriver om bruken av HDR.
@ Berit: Joda, har jo etter 10 sesonger med Hellas-turer sett at grekerne er flinke med å stelle de etterlattes gravsteder, men likevel er det små forskjeller fra øy til øy.
@ Olav Bjarte: Hvit marmor mot blått Middelhav er alltid gode kontraster, men kan være vrient å eksponere. Håpløst uten HDR.
Mvh,
Walter
MVH Tobbe
Mhv,
Walter
Jeg bruker mest Portra negativ fargefilm. De siste diafilmene for noen år siden var Velvia 50. Ved Middelhavet fikk jeg med Velvia et spesielt "stikk" som jeg synes å se i disse bildene dine også. Jeg kaller det Middelhavsstikket, og dukker helst opp midt på dagen. Stikket heller mot magenta, og kan være både kledelig og reelt. Det jeg undrer på er om du har erfaring med filterbruk i digital sammenheng - for å varme opp noe?
Så til motivet: Som gammel fotokritikus skal jeg legge bort standard og leke litt i stedet. Flott bilde med to interessepunkter; hovedsak selvsagt den blendende hvite Kyriaikon (Herrens hus) som blikket ledes henmot av gjerdekanten. Det andre interessepunktet pirrer meg sterkt. Dette er skjult under nedre kant, nemlig fjæra eller havkanten. Jeg ville muligens tiltet ned mot tretoppen t.h. og fått med noe mer bølgeskvulp. Kanskje står der en mann og fisker sardiner?
Som viselig sagt: Idioten spør om mer enn eksperten kan respondere på! (Idiot er forøvrig gresk, betyr den som ikke stiller ved valgurnene. Jeg er en sånn, men liker bedre betegnelsen sofagris.)
Hvis du sa at bildet var tatt med Velvia 50, ville jeg ikke ha blunket!!
Takk for billig sydentur....
Har egentlig bare hørt ov Velvia-film og den strålende farger, men aldri prøvd selv.
Filter i forbindelse med digital beskrenker seg til UV- og polariseringsfilter hos meg.
Det siste kun for å få frem spesielle skyformasjoner mot mørkeblå himmel, men til mine NEX-objektiver (49mm) har jeg ikke funnet noen fotobutikk som selger pola-filter i den størrelsen, så det har jeg ikke.
UV-filter sitter der rett og slett som en beskyttelse mot eventuelle fingeavtrykk på frontlinsen i objektivet, ikke for noe annet.
All "oppvarming" på digitalt foregår i etterbehandling hos meg.
Når det gjelder nevnte utsnittet og ønske om "noe mere fisk" på nedsiden av fjellskråningen, så har den heller stramme beskjæringen der en berettiget årsak. Hvis du ser litt nøye på det omtalte stedet så oppdager du muligens 3 svarte kloakkrør i plast, hvorav det ene er videreført rundt selve odden. Det har seg slik at på nedsiden arbeides det med å lage en vei med detil hørende vann- og kloakkrør som ennå ligger opp i dage. Derfor unnlot jeg å ta med denne heller brutale virkeligheten og forsøkte å forskjønne inntrykket.
Mvh,
Walter