Jungel
I anledning debatten om uskarpe bilder
Utstyr
  • Nikon
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger710
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_23163} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (7)
Carsten A.

Pent, greit og illustrativt for det aktuelle poenget - men ikke noe som griper meg særlig sterkt.

Rent teknisk har fotografen - på en ganske fin måte men også forholdsvis konvensjonelt - satt opp et minimalt område med skarphet i kontrast til en overveiende uskarp bildeflate. Akkurat hvilken teknikk som er benyttet her skal være usagt. På bilder av denne typen ser en ofte at mer eller mindre lignende virkninger er skapt med ekstremt liten dybdeskarphet. Generelt er det ofte visuelt effektivt å sette skarpt, eventuelt relativt skarpt (som her), opp mot hverandre.
MVH CA
John G.

Hallo!
Liker dette godt!
Teknikk? Liten dybdeskarphet kombinert med relativt lang lukkertid? Er det så enkelt, BR, altså at minimalt eller ingenting er ''trikset'' med i PS???
John
Bjarne R.

Jeg har den relativt konservative holdningen at fotografering er nettopp det å jobbe med kameraet. PC er for meg kun et verktøy til presentasjon, og jeg endrer ikke på innholdet i bildene mine. (I allefall ikke uten å opplyse om det.) Derfor er ingenting endret i PS kun litt bruk av USM.
I opptakssituasjonen har jeg derimot gjort en dobbelteksponering av samme motiv.

Arnt Eirik H.

Et flott bilde med sterke farger.

Arnt Eirik
Arne S.

Bjarne, det ligger en inkonsekvens i det du formidler.

Du tillater deg å forandre virkeligheten med kamera, men ikke i photoshop. Når du utfører en dobbelteksponering med ulikt fokus, har du allerede manipulert bildet gjennom et teknisk instrument. Hva er forskjellen på å gjøre det i kamera og i photoshop.

Bildet fungerer ikke godt i mine øyne. Komposisjonen halter og dobbelteksponeringen framstår som en ''forskjøvet layer''.

Arne
Bjarne R.

AS: Joda, jeg er klat over at det kan oppfattes inkonsekvent, og selvfølgelig er det en manipulering med dobbelteksponering. Poenget er bare at det jeg oppfatter som å fotografere er å jobbe med kameraet. Det er den bevisste jobben med å skape et bilde i opptaket som er utfordringen. Å skape bildet der å da.
Jeg synes ikke det blir det samme å sette seg ned ved lysbordet i ettertid for å finne et opptak som kan forbedres ved manipulasjon. Selvfølgelig kan det være både vanskelig og kreativt, men jeg oppfatter ikke det arbeidet som fotografering.
Arne S.

Hei Bjarne!

Fotografering kan utøves på mange plan og ved bruk av mange teknikker. Jeg har full respekt for den enkelte fotografs valg av uttrykk og metode. Bare så det er sagt :)

Personlig har jeg hørt med til den kategori fotografer som har laget bilde ferdig i søkeren, og gjør det stort sett fortsatt. Jeg må likevel innrømme at photoshop har brakt meg inn i en annen (og utrolig spennende) verden.

Jeg er enig med deg at ''manipulerende'' arbeid i photoshop er bildeskaping og ikke fotografering. Hvilket uttrykk den enkelte velger må selvsagt respekteres. Mitt innspill må oppfattes ut fra en generell interesse for ulike fotografers ''ståsted'', og ikke som kritikk til deg personlig. Men det tror jeg du har forstått :)

Mvh

Arne
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu