Mykt blåveisblikk
Digital dobbelteksponering - ingen softing eller andre filtre i PS.
To ''identiske'' opptak, ett skarpt og ett uskarpt lagt på hverandre som layers, opacity change og deretter levelsjustering vha adjustment layer og til slutt USM kun på det skarpe opptaket (øverste layer) før merging.
Bildet inngår i albumet Våryre bilder - Litt av hvert som blir resultatet når min makro-botaniske utløserfinger våkner til liv etter vinteren.
Fotograf
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger619
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_136585} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (14)
Lars-Anders M.

Spennende softing. Men litt mye. Men bra med variasjioner av alle disse Blåveisbilder. Bra.
Steinulf L.

Ikke så begeistret for den haloen som står rundt kronbladene. Det blit litt for mye av det gode...
Johan K.

Likte det softe utrykket veldig godt. Men er enig med SL angående haloen rundt
Ellers veldig pent og litt annerledes i forhold til mengden.

Johan
Eli B.

Dette var stemningsfullt vakkert og fint!
mvh Eli
Ann F.

Takk for kommentarer.
Fordelen med ''digital dobbelteksponering'' i forhold til med film, er at man har angreknapp.
:-)
Skal se på originalene, prøve en annen opacityjustering, det er den som bestemmer haloen.
Hva med komp.? Litt beskjæring fra høyre, muligens - ?
Mvh Ann
Nikolai E.

Nei, helst ingen beskjæring her etter min smak. Synes det blir en fin ramme av diffust grønt rundt blåveisene, den nederste blomsten som ''bryter'' rammen gjør ''prikken over i-en'' i komposisjonen :) Meget spennende med en slik ''dobbleeksponering'' (jeg vet ikke om det er riktige benevnelsen), den ''øverste'' blomsten i fokus gir følelse av dybde i bildet.
Nydelige, duse farger, fin kontrast mellom blått og grønt. Ekstra pluss for noen vanndråper på den øverste blåveisen. Ang. ''haloen'' rundt blåveisene er jeg ikke sikker på hvor mye den generer, la faktisk ikke merke til den før jeg leste kommentaren til Steinulf :)
Cristina B.

Nikolai gir en utmerket kommentar. Jeg kan bare henge meg på hans tilbakemelding, da han beskriver de samme tanker som meg på en finfin måte.
Spennende fremgangsmåte, og bildet gir inspirasjon til å forsøke seg på noe lignende selv.
Bokmerket!
mvh Cristina

Odd Tore S.

Førsteinntrykket her var veldig bra, likte den softe effekten umiddelbart. Kompen er også OK, ordinær i en positiv betydning av ordet.
Da jeg så nærmere på bildet fikk jeg en litt rar opplevelse av den nokså skarpe konturen av det uskarpe bildet rundt kronbladene. Her tror jeg at en uttoning ville vært fordelaktig.
Ellers noterer jeg meg blåveisbilde med dråper. Inntil i dag har det vært sjelden vare i år!
Odd Tore
Ann F.

Takk igjen, skal se om jeg kan kanskje lage en litt annen vri av de to opptakene.
Så jeg tar til meg godordene og også forslag til endring.
De ble tatt dobbelt helt bevisst med tanke på ett eller annet samrøre.

Odd Tore: ang. dråper: Otrivin kan anbefales i mangel av ekte regnvær. Fordamper ikke så fort som vann, dråpene blir litt rundere, har et litt annet overflateskinn og er ikke skadelige for blomsten.
Og flaska er liten å ta med i fotobagen. Og veldig kjekt om du skulle blit ''dett-i-desa'' selv, midt i pollenskya.
:-)

Mvh Ann
Ann F.

Ooopps, jeg glemte å si takk for anbefalingene.
Herved gjort.
Like gledelig hver gang.
Arnhild Ana N.

Ett vakkert blåveisbilde. Liker effekten av at fokusen har vandret innover i bildet. Når det gjelder den blå ''haloen'' så mener jeg den bør være der. Planter har også utstråling, ville anbefale å beholde blomsten's ''Aura'' :)

Grethe B.

Likte effekten umiddelbart jeg! Bra jobba med dobbelt lag og greier, pluss for kreativitet! Akkurat passe soft for meg, stemningsfullt!

mvh
gt
Ketil K.

Meget bra eksperimentering Ann! Jeg vil ikke kalle den bevisste bruken av softing her for hallo, men synes at det mer fungerer som en slags softskygge. Den ville jeg derfor roet ned på venstre siden av kronbladene hele veien. Nå har du slik effekt overalt - det blir litt mye, og gir kanskje mer utydelighet enn effekt. En annen idé jeg kom på da jeg så bildet her er å bruke ''move'' på det softede layeret og deretter layermasking (ikke bare opacity). Så det er godt rom for mer idéutprøvning.

Vanndråpene kombinert med softingen gir uansett et ''duggfriskt'' inntrykk som det går an å bygge videre på.
Ann F.

Takk for ytterligere kommentarer, skal se hva jeg får til av andre uttrykk.
Det er flere veier til Rom (unnskyld, mykt blåveisblikk) enn denne.
Mvh Ann
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu