Diagonalt fra høyre og venstre
Dette er originalene til et manipulert bilde som ble lagt ut her for 11 dager siden.
Disse er laget og satt opp i forbindelse med Botanisk hages 200 års jubileum.
Jeg burde vel notert meg hva det var, men gjorde det altså ikke.
For noen dager siden leste jeg at noen hadde tatt seg inn i veksthusene i hagen og kutta i stykker planter der noen av dem sjeldne og importerte som kanskje ikke kan erstattes og nå vil dø.
Da jeg leste dette gikk nok mine tanker i retning sharia lover da jeg tenkte - kapp av vandalene armer og bein slik de kutta plantene.
Men slikt gjør vi ikke i vår siviliserte verden - og dessuten vites det vel ikke hvem synderne er.

http://WWW.pbase.com/kneppen
Så bra som jeg greide å få det så da er jeg vel fornøyd
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2014-08-20 10:53:44
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2014-08-20 10:54:15
    Versjon #3
Utstyr
  • Canon EOS 5D Mark II
  • Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC LD Aspherical (IF) MACRO for Canon
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetEksponert for frihånd fra rullestol.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1012283} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (14)
Arild T.
Artige utseende på disse trea / plantene. Minner meg umiddelbart om frukta på lønnen, den med propell, men disse er jo i gigantformat i forhold til de. Flott serie, men går for originalen. Gode ledende linjer dannet av trea og veien som går inn i bildet og lager dybde og perspektiv. Utfordrende lys du har jobbet i, men du har fått frem flotte detaljer både på de plantene som står i skyggen og de som mer eller mindre står i direkte, hardt sollys. Kompen sitter som vanlig som et skudd.

Hilsen Arild
Roar K.
Arild.
Faktisk så tror jeg at du har rett i hva dette skal forestille. Det sto også hvilket materiale kunstneren har brukt til å lage dem, hvilket jeg jo burde notert meg.

Roar
johnny s.
Kameravinkel og utsnitt gir en god komposisjon av et spesielt motiv.
Skyggene på "lønnefrøa" synes jeg trekker ned, og sammen med bakgrunnen blir helheten noe rotete i mine øyne, og ikke så elegant som den kunne blitt uten.
Et gatelys stikker også hodet frem, (som du kanskje ville foreslått fjerna om det var på noen andre sitt bilde?)
Synes de forskjellige versjonene fra "lekegrinda" er betydelig mer severdig, da sett på som en slags fotokunst.
/j
SveinM M.
Det skal nok illudere slike lønnefrø, ja! Artig bilde.
PS!
Spesielt at de har montert på "belysning" på kunstverket også... ;)
Roar K.
Skulle jeg fulgt opplegget ditt så hadde jo også dette havna i lekegrinda for da hadde det blitt et redigeringsbilde og ikke som nå der originalen kun har gjennomgått "normal" redigering.
Men en ting skal du ha - lampa har jeg faktisk oversett og burde vært klona vekk.
V3 er tatt under andre lysforhold noe senere fra motsatt side og der valgte jeg å kamuflere vekk masse rot i bakgrunnen.
Så sånn er det. Det er ment som dokumentasjon, hvertfall originalen - der det er diagonalene og linjene som faktisk skaper bildet. Når sola står skyfritt fra himmelen så blir det jo også skygger. Mesteparten av skyggene kommer faktisk fra høye trær rett utenfor høyre bildekant.

Roar
Carsten W.
Synd med plantene i vektshuset. Jeg hadde ikke hørt om det før.
Angaende skulpturene kan jeg bekrefte at alle har gjettet riktig. Jeg sto foran skulpturene tre dager siden og leste skiltet med forklaringen. noe av disse finnes også ved Teknisk Museum for å markere jubilaeumåret.
Tor Einar K.
'Når sola står skyfritt fra himmelen' er det tiden for å ta svært spennende bilder med høy kontrast.
Hadde dette bildet vært tatt i litt motlys og med kamerastandpunkt et lite skritt til venstre ville det ikke vær behov for mye arbeid i post.

Bilder utendørs handler i stor grad om å vente på riktig lys.
Roar K.
Mulig du har rett, men da hadde jeg ikke fått den diagonalen jeg var ute etter for jeg prøvde nemlig forskjellige vinkler og avstander fra begge sider.
Men det er jo ofte slik at den som ikke var der vet bedre enn den som var der har jeg sett av en del kommentarer.
Sjøl forsøker jeg å være forsiktig med å være bastant på slike ting fordi intensjonen som Author har med bildet kjenner stort sett ikke kommentatoren til. For meg var det diagonalene og linjene som telte - m.a.o. komposisjonen - skape perspektiv og spenning.
Men det finnes jo alltid meninger og her ble det da ihvertfall litt diskusjon hvilket man ofte savner her på dotten.

Roar
Carsten W.
Vel, for å blande meg inni diskusjon: hvor skulle motlyset komme fra? Treene i bakgrunnen er ganske høyt. Men jeg aner idéen bak Tor-Einar sitt forslag og har faktisk lyst å prøve.
Tor Einar K.
Carsten: Nettopp derfor jeg skriver 'litt' motlys. Sola må ikke være for mye imot, bare nok til at siden mot fotografen ikke blir direkte belyst. Det er selvfølgelig også en variant at den er litt sidestilt og skaper interessante skygge på bakken. For å skape det bildet man ønsker er det ikke bare snakk om når på dagen men også når på året sola står i riktig vinkel.
Jan G.
Det var en spennende serie dette. Godter meg litt når jeg ser lampeposten du har oversett. Ellers har vi opplevd det du beskriver. Greit at vi får det erstattet av forsikringsselskapet, men når det skjer en uke før høstutstillingen i orkideforeningen er det ubetalelig.
Mvh Jan
Roar K.
Slett ikke meg imot at det blir litt diskusjon under bildene mine for det kan jo gi ideer og tips.
Men siden jeg tar mine bilder der og da så legger jeg ikke opp til å tilpasse lyset i verken tid på dagen eller tid på året.
Noen få ganger som her har jeg en intensjon med mine eksponeringer. men stort sett så knipser jeg løs for å se hva jeg kan få ut av det i ettertid under redigeringa.
Nå vet jeg jo at for en proff fotograf og da spesielt naturfotograf så består livet av 2/3 venting på det rette tidspunkt til motivet er riktig belyst eller at et bestemt dyr eller fugl dukker opp.
I de siste 15 år i Goa i India har jeg ikke tatt slike hensyn, men dratt når det passa meg dit hvor fuglene var. Lyset er jo i dag godt mulig å endre i etterarbeidet hvis man vil. Jeg har vel gjentatt gang på gang at jeg lager bilder og ikke nødvendigvis perfekt foto.
Men når dette er sagt så kunne det jo vært interessant å se noen av Tor Einar Kåsas bilder her på dotten også så vi fikk litt håndfast bevis for påstandene han kommer med.
Jeg tok et Google søk, men ikke mye å finne der heller.

Takker så mye for alle kommentarer.

Roar
Tor Einar K.
Jeg finner det merkelig at du ikke tar mer hensyn til lyset når du tross alt legger ned så mye tid og energi på foto. Lyset er tross alt ett meget viktig element i alle typer fotografering. Intensitet og kvalitet setter stemningen, rettningen skaper skyggene som gir form til motivet.


Jeg er glad for at det er lite å finne ved et søk på Google da jeg gjør mitt beste for å etterlate meg et minst mulig digitalt fotavtrykk.

Jeg har størst interesse av å fotografere mennesker. Da er lyssetting av disse både utendørs og i studio et viktig element. Når jeg bruker innleid modell inneholder kontrakten restriksjoner på publisering, venner og familie ønsker heller ikke å bli offentliggjort. Dette spesielt fordi bildene som oftest inkluderer mye naken hud. For å få folk til å stille opp til aktfotografering i studio tror jeg det er betryggende for dem å ikke kunne finne noen av mine bilder på nett.

Jeg foretrekker derfor å holde bildene mine innenfor hjemmets fire vegger. Da helst skrevet ut i stort format, hvilket gir meg full kontroll helt fra ide og opptak til presentasjon på valgt papirkvalitet og belysning.
Roar K.
Vet ikke hvorfor, men svaret til Kåsa havnet under bilder for i dag antagelig fordi jeg først ikke var innlogget og la meg på feil bilde etter innlogging.

Roar
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu